Mielőtt pályázik, tájékozódjon első kézből a Növekedési Hitelprogram eddigi tapasztalatairól, kalkulátorunk segítségével pedig tesztelje, hogy vállalkozása alkalmas-e arra, hogy hozzájusson a 2,5%-os hitelhez.
A
Növekedési Hitelprogram célja, hogy olcsó hitelhez juttassa a kis- és középvállalkozásokat. A hiteligénylés, és a hitelbírálat során számos buktató van, amit a sikeres pályázathoz érdemes elkerülni.
Válasszunk alkalmas hitelcélt! Bár viszonylag kevés megkötés szerepel az NHP kiírásában a hitelcélra vonatkozóan, viszont azt szigorúan ellenőrzik, hogy a vállalkozás olyan projektet, eszközt finanszíroz-e a hitelből, amely szorosan kapcsolódik a vállalkozás tevékenységéhez. Érdemes odafigyelni, hogy a vállalkozás valódi fő tevékenysége szerepeljen a cégkivonatban is, mert az ellenőrzéskor a banknak ezt kell figyelembe vennie, ez alapján hagyja jóvá a számlát, és az átutalást. Külön kikötés, hogy saját vállalkozásban végzett beruházási tevékenység nem finanszírozható a program keretein belül. Az első körhöz képest új megkötés, hogy nem lehet a kedvezményes kölcsönből lakást vásárolni még akkor sem, ha azt egyébként vállalkozás célját szolgálná, például galéria, iroda, vagy éppen üzlethelyiség kialakítására. A bírálat során az elsődleges szempont, hogy az ingatlan tulajdoni lapján milyen funkció van feltüntetve.
Kerüljünk előre a sorban! Mivel a bankok legfeljebb 2,5 százalékos hiteldíjat számolhatnak fel, ezért várhatóan a kevésbé kockázatos vállalkozások igényeit fogják elsőként kielégíteni. Az előzetes igénybejelentések alapján sok cég szeretne részesedni az olcsó forrásból, így a leghamarabb az alaposan kidolgozott, könnyen elbírálható projektek juthatnak majd pénzhez.
Ellenőrizzük a számlát! Mivel a hitel folyósítása csak a számla bemutatását követően indulhat meg, érdemes odafigyelni arra, hogy a számla mindenben megfeleljen a követelményeknek. Olyan formai követelményekre is oda kell figyelni, mint a cím, az adószám, vagy a fizetési határidő pontos kitöltése, de lényeges a két vállalkozás közötti tiszta üzletmenet láttatása is. Az első körben például több vállalkozásnak azért nem folyósították a hitelt, mert a szállító partner nem rendelkezett az adott tevékenységhez kapcsolódó TEÁOR-kóddal. Éppen ezért nem csak a saját, de a partnerek, beszállítók adminisztratív és üzleti hátterét is érdemes ellenőrizni.
Figyeljünk a határidőkre! Az első fordulóhoz hasonlóan most is rendkívül szűk határidőkkel kell dolgozni, hiszen december 31-ig meg kell születnie a hitelbírálatnak. Ha figyelembe vesszük a karácsonyi időszakban várható leállást, alig két hónap áll már csak rendelkezésre a folyamat lezárására. Egyfelől pozitív a szűk határidő, ugyanis a bankoknak a bírálatot gyorsan el kell végezniük, ugyanakkor az ügyfélnek is nehézséget okoz, hiszen minden szükséges dokumentumot, igazolást, engedélyt időre be kell szereznie. A túljelentkezés miatt valószínűleg azok kapnak nagyobb eséllyel hitelt, akik határidőre a teljes dokumentációt be tudják nyújtani, és nincs szükség módosításokra, további engedélyek beszerzésére.
Készüljünk az ellenőrzésre! A hitelcélnak történő felhasználást rendszeresen kell ellenőriznie a folyósítást végző banknak, de az MNB-nek is van erre vonatkozó jogosultsága. Beruházási hitelnek esetében a beszerzett eszközöknek be kell kerülnie a mérlegbe, forgóeszközhitelek esetében pedig be kell mutatni a negyedéves főkönyvet, amelynek tartalmaznia kell a hitelből vett készletállományt. Ez azoknak okozhat problémát, akik eddig éves készletnyilvántartást vezettek, és most a hitel miatt át kell térniük negyedévesre. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy amennyiben a beruházással érintett eszköz tulajdonjoga vagy használati joga átruházásra vagy átadásra kerül, a kölcsönt vissza kell fizetni.