A lakáshitelek és otthonbiztosítások után az idei évtől már a fogyasztóbarát személyi kölcsönök is elérhetők, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) e termékekre is kiterjesztette e minősítési rendszerét. Ahhoz, hogy a minősítést egy hitelintézet terméke megkapja, szigorú kritériumoknak kell megfelelnie. De pontosan mitől fogyasztóbarát egy pénzügyi termék? Mutatjuk a részleteket.
Jegybanki minősítés a fogyasztóknak
Az MNB először 2017-ben a lakáshiteleknél vezette be a fogyasztóbarát minősítési rendszert azért, hogy szélesebb körben elérhető, közérthető és áttekinthető feltételrendszerű, egyszerű és gyors ügyintézés mellett felvehető, lakáscélú jelzálogkölcsönök kerüljenek a kereskedelmi bankok termékkínálatába. A Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitelek hamar népszerűek lettek: csaknem 2 éven belül a felvett lakáshitelek 60%-a jegybank elvárásainak megfelelő konstrukció volt. Ennek sikeréből kiindulva tavaly óta elérhetők a Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítások, és idén január 1-jétől Minősített Fogyasztóbarát Személyi Hitelek is igényelhetők.
A minősítés megszerzéséért a bankoknak és biztosítóknak pályázniuk kell termékeikkel, amelyek, ha megfelelnek az MNB szigorú kritériumainak, megkapják a Minősített Fogyasztóbarát elnevezést. Az eljárásnak köszönhetően a jegybanki védjeggyel ellátott hitel vagy biztosítás valóban fogyasztóbarát jellemzőkkel bír. Az MNB abban bízik, hogy a minősítéssel tovább fokozza a versenyt a kereskedelmi bankok és biztosítók piacán, amivel egyértelműen jól járnak a fogyasztók is.
Hirdetés
A fogyasztóbarát hitelek és biztosítások jellemzői
A fogyasztóbarát lakás- és személyi hitelek legfontosabb közös jellemzője, hogy a futamidő meghatározott részéig, vagy egészen a végéig fix kamattal igénylehető mindkét konstrukció, ami kiemelten fontos a változó piaci környezetben. Így a hiteligénylő biztos lehet abban, hogy a gazdasági folyamatok hatására nem változik a kamat nagysága, vagyis nem drágul a törlesztőrészlete. Érdemes tehát hitelkiváltásban is gondolkodnia azoknak, akik még változó kamatozású hitellel rendelkeznek, ugyanis erre a célra is alkalmasak a minősített fogyasztóbarát termékek.
A fogyasztóbarát otthonbiztosítások garantálják, hogy ugyanakkora díjért magasabb szintű szolgáltatást kapnak a fogyasztók, fölösleges kiegészítő biztosítások és kiadások nélkül, egyszerűen összehasonlítható módon.
Mindhárom terméktípus közös jellemzője az ügyfélbarát kiszolgálás, ami egyszerű és gyors ügyintézést jelent rövid határidőkkel. A különböző pénzügyi intézmények védjegyes termékkonstrukciói könnyen összehasonlíthatók egymással, hiszen egységes követelményrendszernek, az MNB előírásainak felelnek meg. A lakás- és személyi hiteleknél már működik a jegybank kalkulátora, és az otthonbiztosítások, esetében is hamarosan segíti ilyen program a fogyasztókat. Ennek köszönhetően egyszerűen összevethetjük egymással a különböző pénzügyi intézmények termékei, így könnyen megtalálható a fogyasztók egyedi igényeihez leginkább igazodó hitel, vagy otthonbiztosítás.
Részletek a https://www.mnb.hu/fogyasztobarat oldalon