Hírdetés

Gyakori hibák a Lakásfelújítási támogatás igénylése kapcsán

szerző: |
 

Az idén elstartolt Lakásfelújítási támogatás igen népszerű a családosok körében, ugyanakkor az igénylés beadásának módja nem mindig magától értetődő. A Bankmonitor szakértői bemutatják az Államkincstár által ismertetett leggyakrabban előforduló hibákat a kérelem benyújtása kapcsán.

A 2021. januárja óta elérhető Otthonfelújítási Programmal akár 3 millió forintot igényelhetnek vissza azok, akik legalább egy, 25 év alatti gyermeket nevelnek saját ingatlanjukban és szeretnék felújítani, korszerűsíteni otthonukat.

A támogatás utófinanszírozott, vagyis a munkálatokat saját erőből, vagy az Otthonfelújítási hitelből finanszírozhatjuk, a számlák és a szükséges igénylési dokumentumok (ezekről is lesz szó cikkünkben) benyújtását követően pedig megkaphatjuk a vissza nem térítendő támogatási összeget. 

A programban részt vehetnek mind házasok, mind élettársak és egyedülállók is. A feltételekről és többek között a támogatható munkálatokról a Lakásfelújítási Támogatás oldalon írtunk részletesen. Most viszont segítünk elkerülni a igényléshez kapcsolódó leggyakrabban előforduló hibákat.

Hírdetés

Hírdetés

Alapvető hibák

Az alapvető hibákhoz soroljuk azokat, amelyek a kérelem helytelen kitöltéséhez, a kötelezően benyújtandó dokumentumokhoz kapcsolódnak. Ilyenek lehetnek:

Nem került benyújtásra valamennyi, kötelező dokumentum

A kérelem elbírálásához minden szükséges irat benyújtása kötelező. Az igénylés beadható elektronikus formában, postai úton, illetve személyesen is, bármelyik kormányablaknál. 

Az igénylők leggyakrabban a kérelmi nyomtatványt, a vállalkozói szerződés másolatát, a személyazonosságot igazoló dokumentum másolatát, a lakcímkártya másolatát, a számlaösszesítőt, illetve a szükséges nyilatkozatokat szokták elfelejteni elküldeni az igényléskor.

Az elbíráláshoz kötelezően benyújtandó iratok a következők:

  • kérelmi formanyomtatvány és az igénylő nyilatkozata
  • együttes igénylés esetén a házastárs, vagy élettárs nyilatkozata
  • nagykorú gyermek esetén a gyermek hozzájáruló nyilatkozata
  • napelemes rendszer telepítése, cseréje esetén a kivitelező nyilatkozata
  • az elvégzett munkák és anyagok számlái, számlaösszesítő, illetve az átutalásos számlákhoz kapcsolódó fizetést igazoló dokumentumok
  • vállalkozói szerződés
  • személyazonosságot és lakcímet igazoló iratok másolata
  • örökbefogadás esetén a gyámhatóság igazolása
  • a várandósság 12. hetét betöltött magzat esetén a terhesgondozási kiskönyv 7. oldalát, amelyen megtalálható az orvos aláírása és pecsétje, valamint a szülés várható ideje
  • több lakásból álló közös tulajdon esetén a használati megosztást igazoló dokumentum, vagy a bírósági ítélet.

A felsoroltakon túli, speciális esetben indokolt iratok az Államkincstár oldalán elérhetők.

Helytelenül kitöltött, vagy aláírás nélkül elküldött dokumentumok

Az ilyen alapvető hibák általában könnyűszerrel orvosolhatók, kis odafigyeléssel pedig megspórolhatjuk magunknak az adatok korrigálása miatti hiánypótlásokat, ami elhúzódó elbírálást és folyósítást eredményezhet:

  • ha az igénylő vagy igénylők elfelejtik egy vagy több dokumentum aláírását
  • ha nincs kitöltve minden kötelező, “csillaggal” jelölt mező, vagy aláhúzva a megfelelő dőlt betűs részek
  • ha az igénylők, a házastárs, az élettárs, vagy gyerek adatai, aláírásának helye felcserélődik
  • ha az igénylő egyedüli igénylőként nyújtja be a kérelmet, de abból megállapítható, hogy házastársával vagy élettársával együttes igénylést kellett volna benyújtania.
  • ha egyedüli igénylésnél a másik szülő adatai nem kerülnek feltüntetésre
  • ha az online felületen benyújtott kérelem nem lett elektronikus hitelesítéssel ellátva
  • ha társasházi lakás esetén nem a saját épületrész, hanem a társasház helyrajzi száma kerül feltüntetésre.

A lakásfelújítási támogatás benyújtása kapcsán előforduló leggyakoribb hibák.

Súlyosabb hibák, hiányosságok

Az alábbiak már nem módosíthatók könnyedén, gyorsan, és hosszabb időre is megakaszthatják a Lakásfelújítási támogatás igénylési folyamatát. Ha netán nem sikerül utólag teljesíteni a feltételeket, akár elutasításra is kerülhet az igénylés. Ilyenek lehetnek például:

  • a lakcímkártyán szereplő cím nem egyezik meg az ingatlan-nyilvántartásban szereplő címmel
  • a vállalkozói szerződés nem tartalmazza az összes szükséges elemet, például ha a számlák alapján a vállalkozó biztosította az anyagot, de ez a vállalkozói szerződésben nem került feltüntetésre, vagy ha nincsenek összegszerűsítve a munkálatok és anyagköltségek
  • a vállalkozó szerződés nem tartalmazza annak 1. számú mellékletét, amelyen tételesen fel vannak sorolva az elvégzett munkák, a vásárolt anyagok, azok költségei és összesítése
  • a vállalkozási szerződés mellékletében feltüntetésre kerül olyan anyagköltség, amelyről nem a vállalkozó állított ki számlát, hanem az igénylő vásárolta meg
  • a kérelemhez csatolt számlán az anyagköltség és a vállalkozó díj egy összegben lett feltüntetve
  • a felújítási, vagy korszerűsítési munkálatok nincsenek részletesen felsorolva, így azok megismerése az Államkincstár részéről nem lehetséges
  • annyi számlaösszesítő kerül benyújtásra a kérelemmel, ahány típusú tevékenységet végeztek, ahelyett, hogy egy számlaösszesítő kerülne beadásra, amin minden fel van tüntetve
  • a számlaösszesítőben a számlatételek kerülnek felsorolásra, nem pedig az építési tevékenységenkénti bontásban szerepel az anyagköltség és a munkadíj
  • csak végszámla kerül benyújtásra, pedig az adott tranzakcióhoz előlegszámla is tartozik
  • A számlán adószám is fel van tüntetve a vevő (igénylő) adatai között.

Hogyan kerüljük el a hibákat?

Az Államkincstár oldalán a leggyakoribb hibák mellett egy “gyakran ismételt kérdések” gyűjtemény is helyet kapott, amit átolvasva jóval könnyebb dolgunk lehet az igénylés beadásakor. 

A Bankmonitor szakértőinek korábbi cikkei szintén segíthetnek, hogy elkerüljük a pénz- és időveszteséget, ezek közül a legnépszerűbbek:

1. Sok tévinformáció kering a benyújtandó számlák kapcsán is, így arról is írtunk, hogy mi számolható el anyagköltségként és mi nem.

2. Legalább 1 éves TB jogviszony szükséges az igényléshez, de sokszor nem könnyű megállapítani, hogy teljesül-e ez a feltétel.

3. Az Otthonfelújítási támogatáshoz kapcsolódó összes szükséges nyomtatványt egy helyre gyűjtöttük össze, hogy ezzel is segítsük az igénylést.

 

Jobb tudni: Ha ki szeretnéd deríteni, hogy jogosult vagy-e igénybe venni a 2022. december 31-ig elérhető Lakásfelújítási támogatást, próbáld ki az egyszerűen és gyorsan használható kalkulátorunkat!

Bankmonitor
Mennyi család- és lakástámogatást kaphatsz 2022-ben?

  • CSOK támogatás
  • CSOK-hitel
  • ÁFA kedvezmény
  • Illetékmentesség
  • Felújítási támogatás
  • Babaváró hitel
Több millió forintot nyerhetsz a jó döntéssel!
Bankmonitor
Ft
Babaváró hitelt csak házaspárok igényelhetnek!
Ft
Add meg, milyen havi jövedelmekkel rendelkezik a háztartásod!
Még nem nem adtál meg jövedelmet!
Ft
Ft
Sajnos nem vagy jogosult támogatás és Babaváró hitel igénybevételére

A részleteket e-mailben fogjuk elküldeni számodra!

  • Miért nem vagy most jogosult támogatásra?
  • Hogyan lehetnél jogosult?
  • Szakértőink segítenek bármilyen kérdésedben!
Sajnos nem vagy jogosult támogatás igénybevételére.

A részleteket e-mailben fogjuk elküldeni számodra!

  • Miért nem vagy most jogosult támogatásra?
  • Hogyan lehetnél jogosult?
  • Milyen egyéb finanszírozási lehetőségeid vannak?
Add meg elérhetőséged és elküldjük a lakástámogatások részleteit e-mailben.
A lenti gomb megnyomásával elfogadom az adatvédelmi tájékoztatóban
Köszönjük, hogy kalkuláltál!
A részletes eredményeket megküldtük az e-mail címedre!
Ha nem találod az e-mailünket, nézd meg a levélszemét (spam) mappában is!
Hírdetés