MNB alapkamat 0.90 % EKB alapkamat 0.00 % REGISZTRÁCIÓ

Így viselkedhetnek a bankok – itt a magatartási kódex

  • 2013.07.01.
  • szerző: bankmonitor

A Pénzügyi szervezetek felügyelete 2009 végén rögzítette a banki magatartási kódexet. Ez szabályozás a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartását írja le. A kódexet bármely pénzügyi intézet aláírhatja, ahol van lakossági hitelezés és sok szervezet élt is ezzel. A csatlakozott szervezetek listáját könnyen megtalálhatjuk, de fontosabb áttekinteni, hogy mit is tartalmaz ez az irat.

2009-ben hozta létre a Pénzügyi Szervezetek Felügyelete (PSZÁF) a magatartási kódexet. Ebben normákat és szabályokat igyekezett rögzíteni, amikkel a bankokat és más hitelt nyújtó intézményeket „etikus” viselkedésre buzdítja.

A kötelezettség ugyanis kicsit erős lenne: a kódexhez való csatlakozásról minden intézmény maga dönthet. A retorzió azoknak, akik nem csatlakoztak, mindössze annyi, hogy a
PSZÁF honlapján megjeleníti azok listáját, akik nem írták alá a kódex elfogadását.

A magatartási kódex alapvetően három elvre épül, amit a pénzügyi intézményeknek mind a hitelnyújtás előtt, mind pedig a törlesztési időszak alatt figyelembe kell venni:

  1. transzparencia elve: kiemelten fontos, hogy a pénzügyi termékek érthetően és összehasonlíthatóan jelenjenek meg, mind a tájékoztatókban, mind pedig a szóbeli magyarázatokban
  2. szabályelvség elve: a követett magatartások és gyakorlatok minden esetben közzétett szabályzatokban rögzítve vannak
  3. szimmetria elve: nem csak a kedvezőtlen, de a kedvező irányú változtatások hatályba lépnek egy-egy hitel esetében.

A szabályozás elfogadása, ellentétben az el nem fogadással, fontos következménnyel jár: a PSZÁF minden esetben ellenőrzi a szabályok betartását, így garantált, hogy azoknál az intézményeknél, ahol aláírták a kódexet, „ügyfélbarát” magatartással találkozhatunk.

A magatartási kódexben 5 fejezetben kaptak helyet az iránymutató elvek, amik közül kiemeljük a legfontosabbakat. Alapvető irányelv a tájékoztatás és az ügyfél számára a lehetőséget megadni a kölcsönösen elégedett kapcsolatra, amelyre példa lehet a hitelszerződés meghosszabbítása.

1. A felelős hitelezés általános normái

  • az ügyfél felelős döntést hozzon, amikor hitelt vesz fel; 
  • cél, hogy az ügyfél vissza tudja fizetni a hitelt

2. A szerződéskötés előtti hitelezői magatartás általános elvei

  • tegye lehetővé a bank termékeinek összehasonlítását
  • támogassa a tudatos döntéseket, hívja fel a figyelmet a PSZÁF honlapjára, illetve az ott található kalkulátorokra
  • a magyarázatok és a hirdetmények legyenek érthetőek és átláthatóak
  • a banki dolgozók mindig legyenek tájékozottak
  • hívják fel a figyelmet például a biztosítás alapú termékek kockázataira
  • a banki értékbecslést az ügyfél is láthassa

3. A szerződési feltételek futamidő alatti egyoldalú módosításához kapcsolódó szabályokat

  • a lakossági hitel-, illetve kölcsönszerződésekben alkalmazott kamat, díj és költségtényezők egyoldalú módosításának elveit rögzítsék, amely üzleti titkot tartalmazhat, ezért nem nyilvános, de azt a PSZÁF kérésére, annak rendelkezésére kell bocsátani
  • a kamat díj és költségelemek nem csak az hiteles kárára módosulhatnak, de annak javára is
  • az aktuális terhelő kamatok csak rögzített feltételek változásával módosulhatnak
  • a kamaton kívüli, a hitelhez kapcsolódó egyéb jutalékokat, költségeket és díjakat évente maximálisan a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett éves átlagos infláció mértékében emeljék

4. Az ügyfelek fizetési nehézségének esetén

  • a hitelekhez kapcsolódóan áthidaló módszereket dolgoznak ki és erről tájékoztatják a hiteleseket
  • bemutatják a törlesztőt minden hitelmódosítás után – ezzel látható, hogy például a futamidő hosszabbítása milyen változásokkal jár
  • forintra váltást, előtörlesztést, hitelkiváltást lehetővé kell tenni

5. Végrehajtási eljárások előtt és alatt

  • amint a hiteles fizetési késedelembe esik, a belső szabályzatukban foglalt határidőn belül felveszik vele a kapcsolatot (telefonon, írásban) annak érdekében, hogy megoldást találjanak
  • eljárásuk során a hitelezők figyelembe veszik az ügyfél aktuális fizetőképességét és korábbi fizetési fegyelmét
  • írásbeli fizetési felszólítást küldenek minden elmaradó adósnak
  • a tőke, kamat, késedelmi kamat és egyéb díjtételek összegeit tételesen is megjelenítik

Bár a magatartási kódex nagyon kevés konkrétumot tartalmaz, abból a szempontból mindenképpen előnyös, hogy segítsen a tudatos döntések meghozásában. A legtöbb hitel, de akár betét, bankszámla vagy befektetési alap esetében kiemelten fontos, hogy megalapozott döntést hozzunk. A tájékoztatási kötelezettség éppen ezt szolgálja. Javítani való persze bőven van, hiszen a hatályos hirdetmények átböngészése a legjobb hitel megtalálásához napokat vehet igénybe.

Ha többet is meg szeretnél tudni a pénzügyekről, olvasd e-bookunkat. A legjobb bankszámlák, betétek, befektetési alapok megtalálásához pedig kalkulátorunk nyújt segítséget.

Bankmonitor

Keress a legjobb
Bankmonitor
ajánlatok között!

TOVÁBB A KALKULÁTORHOZ

Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található “Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.

magatartasi_kodex_2013.06.29

1 Hozzászólás

  • József 2017-06-06 17:28:36 - Válasz

    Mennyire etikus a bank, ha keretszerződés felmondás alapján, folyószámla hitel tartozást, ami 154000 forint, 499000 forintot kér vissza, jegyzem, 2009 ben bankot váltottam, mert azzal a bankkal csak gondok voltak, mért 8 év után jutott eszükbe, azt hittem, hogy a folyószámla , mivel nem használtam magától inaktiválódik, de nem, sőt, mikor bementem mostanában, hogy megszüntetni szeretném a számlámat, azt felelték, míg van tartozásom, addig nem lehet, eközben mégis megszűnt a folyószámlám, de adtak egy technikai számlaszámot, ahová a törlesztő részletet utaljam. Nem a tartozást akarom vitatni, ha nem azt az uzsora kamatokat, amit rá tettek, ez etikus, törvényes?

Szólj hozzá te is

Az email címet nem tesszük közzé.


Szakértői cikkek

Mobilfizetés

Szakértői cikkek

Vállalatfinanszírozási hírek

A Bankmonitor

Velünk időt és pénzt spórolhatsz mert nem kell bemenned egyesével minden bankba. Kalkulátorainkkal összehasonlíthatod a lakossági és vállalati pénzügyi termékeket és a döntésben személyesen is segítünk.

A Bankmonitor Csapata

Blogajánló

  • alapblog

    Isi után felszaladtam

    A legnagyobb élő magyar, akinél senki nem tett többet a kommunizmus bukásáért a világban, és általában a diktatúrák visszaszorításáért, a sikeres befektetéseiből szerzett vagyona döntő...

  • Lakásfókusz

    Már az irodában is otthon érezhetjük magunkat

    A munkahelyünkre igencsak ritkán gondolunk úgy, mint egy nyugodt, otthonos helyre, ahová a kötelességeinken túl is szívesen járunk be. Ezen kíván változtatni a myhive nevű vadiúj irodamárka, amely az otthonos megvalósítást ötvözi a modern irodák sajátosságaival. A márka nemrég debütált Magyarországon, aminek köszönhetően öt irodaház is teljesen átalakul.