2009 óta mindenkinek joga van az úgynevezett egyszerűsített bankváltáshoz. A dolog lényege, hogy anélkül tudjunk bankot váltani, hogy a régi bankunkba be kellene mennünk. A választott bank elindítja helyettünk a folyamatot és átkér minden csoportos beszedési megbízást, állandó átutalást az új számlaszámra, valamint a fizetésünk, vagy nyugdíjunk új számlaszámra való utalását is kezdeményezi a munkáltatónknál, vagy a Nyugdíjfolyósító intézetnél.
Mi a bankváltási eljárás célja?
A bankváltási eljárás elsődleges célja, hogy a jelenlegi bankszámlánkon megadott, általában állandó jellegű fizetési műveleteinket egyszerűen át tudjuk vinni egy újonnan megnyitott bankszámlára, így azok teljesítése folyamatos marad.
Hogy kezdjünk hozzá?
A legelső, hogy válasszunk egy számunkra a jelenleginél megfelelőbb számlát
Kalkulátorunk segítségével néhány kattintással életkorunknak, bankolási szokásainknak megfelelően tudunk válogatni a számlák tömkelege között.
Döntöttünk, váltunk! Hogyan tovább?
Mit kell tenned a bankváltás kezdeményezéséhez? Milyen iratokra, okiratokra van szükség?
Első lépésként meg kell nyitnunk a számlát az új banknál. Már a számlanyitásnál kezdeményezhetjük a bankváltási folyamat elindítását, melyhez egy „bankváltás kezdeményezése” elnevezésű nyomtatványt kell kitöltenünk.
Vigyázat! Ezt a nyomtatványt a korábbi bankunknál bejelentett módon kell aláírnunk!
Ezt a bank köteles 5 napon belül megküldeni a régi bankunknak. A régi bank beazonosít bennünket, ellenőrzi az aláírásunkat és visszajelez az új banknak, hogy a kérelmet befogadta. Ekkor a régi számlánkon lévő állandó jellegű fizetési műveleteket meghatározott határidővel leállítja és az ezekhez kapcsolódó adatokat átadja az új banknak. Az új bank ugyanezeket a megbízásokat néhány napon belül rögzíti ugyanazzal az induló határidővel, hogy a megbízások teljesülése folyamatos maradhasson.
Ha összeszámoljuk, ez a folyamat néhány hetet is igénybe vehet. Valóban, ez nem kevés! Viszont ha megszüntetünk egy számlát és az állandó átutalási, illetve csoportos beszedési megbízásokat újra kell rögzíteni, az még hosszabb időt is igénybe vehet. A csoportos beszedési megbízások átvitele gyakran 1-2 hónapos fennakadást is okozhat a közüzemi számláink fizetésében. Ezért érdemes az első két-három hónapban szorosan figyelemmel kísérni a megbízások teljesülését.
Az egyszerűsített bankváltás elindításához és a számlanyitáshoz személyazonosságát igazoló iratokra, valamint a korábbi bankszámlaszámunkra lesz szükség.
Fontos! Bankváltásról és az esetleges bankszámla megszüntetésről kizárólag a számla tulajdonosa dönthet.
Mik a bankváltás költségei?
A bankváltás során a bankok külön költséget nem számítanak fel, de előfordulhat, hogy egyes pénzintézetnél a megnyitott új számlára nyitóösszeg elhelyezését kéri.
Hogy hol?
Ebben is segítséget nyújt kalkulátorunk!
Elutasítható-e a bankváltási kérelem?
Sajnos igen. A leggyakrabban előforduló indok a bankváltás elutasítására, ha a régi bank nem tud bennünket azonosítani az új banknál megadott adatok és aláírás alapján. Ezért fontos, hogy adatainak változását (pl. személyi igazolvány cseréje, névváltozás, lakcímváltás) mindig jelentsük be bankunknál.
Mikor nem mondható fel a bankszámlaszerződés bankváltási folyamattal?
A bankváltási folyamat keretében többek között akkor nem szüntethetjük meg a régi bankszámlánkat, ha
- a bankszámlához olyan szolgáltatás kapcsolódik, amit külön meg kell szüntetni (pl.betét, bankkártya, folyószámlahitel),
- a bank valamely más szerződés miatt kéri a számla fenntartását (pl. hitel mellé nyílt számla),
- tartozásunk van a számlán,
- a számla közös tulajdonú,
- inkasszó van a számlán,
- elektronikus szolgáltatás kapcsolódik hozzá,
- elbírálás alatti panasz kapcsolódik hozzá,
- negatív egyenleg,
- aktív bankkártya.
Fontos tudni!
Attól, hogy nem forgalmazunk egy bankszámlán, az még nem szűnik meg! Amennyiben nem használjuk a jövőben a régi bankszámlánkat, az automatikusan nem szűnik meg, a megszüntetést nekünk kell kezdeményezni. A régi bankszámlánkat csak külön kérésére szüntetik meg, azaz attól, hogy átkértünk onnan minden megbízást, a régi számla még nyitott marad. Ha kértük a megszüntetését, érdemes ezt is ellenőrizni, hogy sikerült-e.
Mivel alig van valaki, aki se bankkártyával, se elektronikus szolgáltatásokkal, se hitelkerettel nem rendelkezik a jelenlegi bankjánál, ezért nem ússzuk meg a látogatást a régi bankunkban. Ha pedig ott vagyunk, rögtön meg is szüntethetjük a számlát személyesen.
A fentiek fényében érthető, hogy alig-alig történik ily módon bankok közötti váltás. Pedig nagyban megkönnyíthetné az ügyfelek életét.
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.