A dráguló lakásárak miatt egyre népszerűbb a vételár egy részének lakáshitelből történő kiegyenlítése, ezért mind többen nyújtanak be igénylést a bankokhoz. De te tisztában vagy azzal, hogy pontosan mibe is vágsz bele egy lakáshitellel? Tudod, hogy milyen dokumentumokra lesz szükséged, illetve ezek mennyi ideig érvényesek? Tisztában vagy azzal, hogy milyen hivatalokba kell majd elmenned ügyet intézni? Ha nem, akkor ez a cikkünk mindenképpen a segítségedre lesz!
1. Adásvételi szerződés
A folyamat érdemben akkor indulhat el, amikor megtaláltuk álmaink otthonát. Azonban, még mielőtt benyújtanánk hitelkérelmünket a bankba, szükséges lesz megírnunk az adásvételi szerződést, viszont a szerződésen már meg kell jelölnünk azt az intézményt, ahonnan a lakáshitelt felvennénk. Vagyis az első lépés mindenképpen a finanszírozó bank kiválasztása. Ebben segíthet számodra a 12 magyar bank ajánlatait összehasonlító Bankmonitor lakáshitel kalkulátor, ami forintra pontosan megmutatja számodra, hogy meddig is nyújtózkodhatsz.
Az adásvételi szerződést azután érkeztetni kell a Földhivatalban, mégpedig a banki beadást megelőzően. Ezt az érkeztetést az ügyvéd szokta intézni, vagyis ilyenkor nekünk még nem kell Földhivatalba menni. Ezzel az érkeztetéssel az ingatlan tulajdoni lapján, széljegyen láthatóvá válnak a vevők, mint leendő tulajdonosok. De végleges bejegyzésre ilyenkor még nem kerül sor, csak „várakozó státuszban” vannak.
Hirdetés
Hirdetés
2. Letéti szerződés vagy letéti igazolás
Az ügyvéd az adásvételi szerződéssel egyidejűleg elkészíti a tulajdonjog bejegyzéshez hozzájáruló engedélyt is, amelyet az eladó ír alá. Ez a dokumentum előre megíródik, viszont majd csak a folyósítást követően kell használni. Amint megtörtént a folyósítás, és az eladó ezt hivatalos úton jelezte az ügyvédnek, akkor az ügyvéd ezt az engedélyt is beviszi majd a Földhivatalba, a fent említett „várakozó státuszból” ekkor válnak a vevők ténylegesen tulajdonossá.
Ameddig a folyósítás nem történik meg, a hozzájáruló nyilatkozatot az ügyvéd letétbe helyezi és megőrzi a folyósításig. Erről a letétbe helyezésről készít egy letéti szerződést vagy letéti igazolást. Mindkét megnevezés elfogadott, a banki ügyintézést ez nem befolyásolja. A letéti szerződést jellemzően 5-8 példányban szokták készíteni, ebből például a bank is kér majd egyet.
3. A benyújtandó dokumentumok összegyűjtése
Az adásvételi szerződést követően elkezdhetjük a további dokumentumok gyűjtését. Minden banknak van egy úgynevezett „listája, amely pontosan tartalmazza a kötelezően benyújtandó dokumentumokat. Ezt a bank honlapján is megtalálhatjuk, valamint a fióki ügyintéző vagy a Bankmonitor szakértő kollégái is meg tudják mutatni. Ha kitöltöttük a kérelmi nyomtatványokat, és minden dokumentumot sikerült összegyűjteni, ráadásul az érvényességi ideje sem járt le ezek egyikének sem, akkor lesz benyújtható az igénylés. A dokumentumok érvényességi idejéről szintén tájékozódhatsz szakértő kollégáinknál!
4. Igénylés benyújtása a bankba
A benyújtott dokumentumok alapján elindulhat a banki bírálat. A fióki ügyintéző ellenőrzi a dokumentumokat, majd átveszi az igénylő csomagot. Ezt követően tudja megrendelni az értékbecslést. Amikor a független értékbecslő beküldte az eredményt, és az a bank központi ellenőrzésén is átesett, utána indulhat a kérvényünk tényleges ellenőrzése. A banki bíráló ekkor bekérhet tőlünk a kötelezően benyújtandókon kívül további dokumentumokat is, ha úgy látja, ezek nélkül nem tud felelősen dönteni. Például, ha vállalkozói jövedelmet igazolunk, és lejárt az adóigazolás, akkor ebből friss példányt kérhet, vagy ha az utolsó három havi bankszámlakivonaton csak kettő havi bér látszódik, bekérhet visszamenőleg egy negyedik kivonatot is.
TIPP: Úgynevezett előzetes értékbecslés rendelhető még az adásvételi szerződés megkötése előtt, amennyiben nem vagyunk biztosak az ingatlan értékében. De vigyázzunk, ha csok igénylés is lesz, a dokumentumok beadását követően újabb értékbecslés megrendelése szükséges!
5. Szerződéskötés és közjegyzői okirat
Ha megszületik a pozitív bírálat, megkezdődik a szerződéskötés folyamata, a jóváhagyást követően pedig 1-2 napon belül, vagy akár már aznap megkaphatjuk a szerződéstervezetet. Ezt követően minimum 3 napunk van arra, hogy ezt gondosan átolvassuk. Kérdés esetén ne habozzunk megkeresni a banki ügyintézőnek, vagy a Bankmonitor szakértő kollégájának!
Fontos, hogy csak akkor írjuk alá, ha minden pontot tisztán értünk. A szerződés tartalmát az otthoni értelmezést követően a bankban is érdemes átnézni az ügyintézővel. Amint a fiókban megtörtént az aláírás, el kell menni egy közjegyzőhöz, ahol egy úgynevezett egyoldalú tartozáselismerő nyilatkozatot kell tennünk. Ez az okirat a banki szerződés egyes részeit fogja tartalmazni. Aláírásunkkal elismerjük a bank irányába a tartozásunkat.
A jóváhagyást követően előfordulhat, hogy a banki bizonyos feltételeket szab a szerződés aláírására. Például hitelkiváltásnál, ha a Magyar Államkincstár (MÁK) terhe van az ingatlanon, a bank kérheti a MÁK hozzájáruló nyilatkozatát az új banki teher bejegyzéséhez.
A pozitív döntés után nem kötelező azonnal aláírnunk a szerződést. Erre a bankok általában egy 60-90 napos határidőt határoznak meg, ami egyedi esetben kitolható, ha az esetlegesen előírt feltételeket nem tudjuk időben teljesíteni.
6. A folyósításhoz szükséges dokumentumok
Miután aláírtuk a hitelszerződést és az okiratot, még van némi teendőnk, mielőtt folyósításra kerülne a kívánt összeg: a banki szerződést érkeztetni szükséges a Földhivatalban. Ezt intézhetjük mi magunk, de akár a bank is elvégezheti a feladatot. A szerződésben szerepelhet egyéb feltétel is a folyósításhoz. Jellemzően a kölcsönszerződés aláírását követően kell megkötnünk például a lakásbiztosítást, vagy ha szeretnénk, a hitelfedezet biztosítást. Amennyiben minden szerződésben foglalt feltétel teljesült, 1-5 munkanapon belül megtörténhet a várva várt folyósítás.
Tipp: vigyázzunk, mert hiába történt meg a KHR lekérdezés a folyamat elején, ilyenkor ezt újra lekérheti a folyósítást intéző kolléga. Ennél a pontnál ellenőrzik azt is, hogy történt e személyi kölcsön felvétel a lakáshitel igénylését megelőzően.
7. Mi történik a folyósítás után
Folyósítás után már csak egy dolgunk maradt: a tulajdonjogunk határozattal történő bejegyzéséről igazolást kell küldeni a banknak. Ezzel a hiteligénylési folyamat lezárult. Azonban a jövőben, ha bármilyen adatunk megváltozna, ne felejtsük el, hogy jogszabály szerint 8 napunk van a változás bejelentésére!