A március közepén bevezetett hitelmoratórium jelentős változást hozhat az adóssággal rendelkezők életében, legyen szó jelzáloghitelről, személyi kölcsönről vagy bármely más típusú tartozásról. A Bankmonitor.hu most azt vizsgálja meg, hogy a moratórium milyen hatással van a folyószámlahitelekre. szerző: Süle-Szigeti Bulcsú
A lakossági bankszámlákhoz kapcsolódó folyószámlahitelek lényege az, hogy kapunk a számlavezető bankunktól egy hitelkeretet, melyet azután szabadon (hitelcél megadása nélkül) felhasználhatunk. Tehát gyakorlatilag úgy is költhetünk a számlánkról, hogy közben nem tartunk rajta pénzt. Az így elköltött összegeket a későbbi jövedelmeinkből kell visszafizetnünk, és amíg ez meg nem történik, addig a tartozás kamatozik.
A kormány által elrendelt fizetési haladék a folyószámlahitelekre is érvényes, tehát az adósok 2020. december 31-ig mentesülnek tartozásuk törlesztési kötelezettsége alól. Fontos, hogy ez csak a 2020. március 19. előtt már fennálló adósságokra szól, tehát aki a moratórium kihirdetése után használja a hitelkeretét, az továbbra is változatlanul köteles visszafizetni azt! Mivel a bankoknak van némi mozgásterük abban, hogy konkrétan miként alkalmazzák a fizetési haladékot, összegyűjtöttük, hogy melyik pénzintézet milyen hivatalos tájékoztatást közölt ennek menetéről.
Hirdetés
Hirdetés
UniCredit Bank:
Az UniCredit Bank úgy biztosítja a folyószámla-hitelkeretek moratóriumát, hogy csökkentik az ügyfél számára elérhető hitelkeretet a 2020. március 18-án fennálló tartozásának összegével, egyúttal ugyanezt a kintlévőséget elkülönítik egy technikai számlán. A technikai számlán nyilvántartott egyenlegre év végéig nem vonatkozik törlesztési kötelezettség, így ezt a tőketartozást – a korábbiaktól eltérően – nem fogják automatikusan csökkenteni a folyószámlára beérkező jóváírások. A technikai számlán lévő tartozás majd 2021. január 4-én lesz visszakönyvelve az eredeti hitelkerethez, addig viszont a folyószámlahitel normál ügyleti kamatával kamatozik. A fizetési haladék lejártával az így felhalmozódott kamatot 2021. január 4-től kezdve 24 havi (kamatmentes) részletben kell majd törleszteni. Az elkülönítés után fennmaradó hitelkeret idén is változatlan feltételekkel működik, és az abból felhasznált részre nem vonatkozik a moratórium, tehát az ügyfelek kötelesek teljesíteni a megfelelő összegű havi jóváírásokat.
Erste Bank:
Az Erste Bank szintén egy különálló, úgynevezett moratóriumi számlára vezette át a 2020. március 18-án fennálló tartozást, ha az ügyfél ettől eltérő nem nyilatkozott. Az ezen a számlán nyilvántartott tartozás tőkerészét és kamatát a fizetési haladék lejárta (2020. december 31.) után kell majd visszafizetni, havonta egyenlő részletekben. Aki mégis szeretné törleszteni az adósságát, az kétféleképpen is megteheti: van lehetőség pénzt átvezetni a moratóriumi számlára, ezáltal csökkenteni az ott nyilvántartott tartozást; vagy lehet nyilatkozni a moratóriumból való kilépésről, melynek következtében az elkülönített számlán lévő tartozást visszavezetik a lakossági folyószámlára – ekkortól a tartozás a korábbi feltételek szerint működik.
OTP Bank:
A moratórium időtartama alatt, a moratórium alá tartozó összegre az OTP Bank nem terhel kamatokat, hanem azokat elhatárolja és ezek megfizetésére majd a moratórium lejártát követően kerül sor. Ez abban az esetben is igaz, amennyiben jóváírás érkezik a számlára, és az ügyfél ismételten használja a hitelkeretet a moratórium alá tartozó összegéig (afelett a kamatterhelés szerződés szerint történik). A bankszámlára érkező jövedelmek/jóváírások feltöltik a felhasznált hitelkeretet (csökkentik a fennálló egyenleget), azaz a termék működéséből adódóan az OTP a moratórium alatt is „törlesztésként” tekinti ezeket a tranzakciókat.
Raiffeisen Bank:
A Raiffeisen oldalán nincs tájékoztatás a folyószámlahitelekről, ezért az online ügyfélszolgálathoz fordultunk. Kérdésünkre elmondták, hogy a folyószámlahitel-tartozások moratóriuma – az ügyfél ellentétes szándékú nyilatkozatának hiányában – automatikusan érvénybe lép. A fizetési haladék ideje alatti kamatozásról is érdeklődtünk, de erről sajnos nem tudtak információval szolgálni, mivel a részletek jelenleg is kidolgozás alatt vannak.
Budapest Bank:
A weboldalukon elérhető információk szerint a moratórium ideje alatt minden beérkező jóváírást a folyószámlahitel tőkerészének törlesztéseként kezelnek, azonban ezek az összegek bármikor újra szabadon igénybe vehetőek. Ez ugyanakkor vélhetően azzal jár, hogy az újonnan kihasznált hitelkeretre már nem vonatkozik a fizetési haladék, hanem a szerződés szerinti feltételekkel, folytonosan kell visszafizetni. Kérdésünkre a telefonos ügyfélszolgálat elmondta, hogy a moratórium lejártával alkalmazandó részletek egyelőre még kidolgozás alatt állnak, de amint lesz erről hivatalos információ, arról tájékoztatni fogják az ügyfeleiket.
CIB Bank:
A legtöbb bankhoz hasonlóan itt is a 2020. március 18-ig tartozásokra szól csak a moratórium, de aki ez után is kihasználja a hitelkeretét, annak törlesztenie kell az adósságát. A moratórium lejártáig a fennálló tartozás a normál ügyleti kamattal kamatozik. Az elmaradt befizetések jövőbeni törlesztési módjáról egyelőre nincs hivatalos információ, a részletek kidolgozás alatt állnak. Fontos, hogy a CIB ügyfelei átmenetileg nem tudnak új folyószámlahitelt (és hitelkártyát) igényelni, mivel a kormányrendelethez szabott konstrukciók kialakítása még folyamatban van.
K&H Bank:
A K&H ügyfelei is mentességet élveznek a 2020. március 18-ig fennálló folyószámlahitel-tartozásuk törlesztési kötelezettsége alól, azonban a 2020. március 19-től kihasznált hitelkeretekre ez már nem vonatkozik. A haladékkal érintett tartozások visszafizetése 2021. januártól lesz esedékes, ennek pontos részletei jelenleg még nincsenek kidolgozva. A telefonos ügyfélszolgálat szerint néhány héten belül várható ennek megjelentetése, de aki szeretné elkerülni a kamattartozás felhalmozódását, az addig is nyilatkozhat arról, hogy inkább kilépne a moratóriumból, és a korábbi feltételek szerint törlesztené az adósságát.
MKB Bank:
Az MKB honlapján nincs információ a folyószámlahitelek moratóriumáról, ezért a telefonos ügyfélszolgálatuk javaslatára a központi email címhez fordultunk kérdésünkkel, cikkünk megjelenéséig nem érkezett tőlük válasz. Ami azonban biztosan tudható, hogy ők is felfüggesztették az új hitelkártyák és lakossági folyószámlahitelek értékesítését, tehát ezek a szolgáltatások ideiglenesen nem elérhetők.