Így működik a KHR-lekérdezés az Ügyfélkapun keresztül!

Így működik a KHR-lekérdezés az Ügyfélkapun keresztül!
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2024-06-03 Frissítve: 2024-06-06
 

A KHR (Központi Hitelinformációs Rendszer) adatbázisnak rendkívül fontos szerepe van akkor, amikor hitelt veszel fel, vagy éppen hitelkártyát, hitelkeretet igényelsz. Amennyiben negatív státusszal szerepelsz a KHR listán – például egy korábbi, nem szerződés szerint fizetett hitel miatt – akkor ez azt jelenti, hogy meghatározott ideig nem leszel hitelképes. A rád vonatkozó adatokat az Ügyfélkapu fiókodon keresztül pillanatok alatt lekérheted, ráadásul költségmentesen. Mutatjuk, hogyan működik a dolog.

A Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR) a hitel- és kölcsönszerződéseket, valamint a fennálló tartozásokat tartják nyilván. A rendszert a magyarországi pénzintézetek használják a hitelbírálati procedúra során. Fontos, hogy a KHR listán nem kizárólag a „rossz” adósokat tartják nyilván, az adatbázisban lévő információk alapján a bankok azt is látják, ha valaki jó adós és rendben fizeti a hiteleit.

Hirdetés

Hirdetés

Szerepelek a negatív adósokat tartalmazó KHR listán?

Akár neked is érdemes lehet ellenőrizned az aktuális KHR státuszodat, például hitelfelvétel előtt. A lekérdezésre kapott nyomtatványból megismerheted a nyilvántartott szerződéseid főbb adatait (pl. szerződés típusa, hitelszerződés és törlesztés összege, szerződéshez kapcsolódó dátumok, esetleges késedelmek és előtörlesztések stb.). Másodsorban információt kaphatsz arról is, hogy ki, mikor és milyen jogcímen kért le adatokat rólad a KHR-ből.

Mit kell tenned, ha lekérnéd a saját KHR státuszodat?

1. Lépj be az Ügyfélkapu fiókódba.
2. Keresd meg a „Saját hiteljelentés igénylése” szolgáltatást. (Az oldal tetején található keresőmezőt érdemes használnod.)
3. Nyomj rá az „Ügyintézés indítása” gombra.
4. Automatikusan betöltődik az igénylőlap, kitöltve a személyes adataiddal. A betöltött adatokat te magad nem tudod módosítani.
5. Választhatsz, hogy postai címre kéred az adatokat, vagy elektronikusan, az ügyfélkapus értesítési tárhelyedre érkezzen. Ha számít a gyorsaság, akkor mindenképpen célszerű ez utóbbit választanod.
6. Ezt követően kattints az űrlap fejlécében a „kitöltés befejezése” gombra.
7. Ezt követően egy köztes oldal töltődik be, amelyen a „beküldés folytatása” gombra kell kattintanod.
8. Amennyiben van ügyfélkapus tárhelyed, akkor a sikeres igénylésről ide kapsz majd értesítést, mint ahogy a Hiteljelentésed is ide érkezik majd meg.

Mennyi idő múlva kapsz választ?

A beérkezett kérelem feldolgozását a BISZ Zrt. azonnal megkezdi. A válasz maximum 3 munkanapon belül – az általad megjelölt kézbesítési mód szerint – kerül megküldésre. A kérelem hétvégén is benyújtható, de annak feldolgozása és a válasz megküldése, a hétvégét követő első munkanapon történik meg. Tapasztalataink szerint ugyanakkor a válasz többnyire a határidő előtt, akár egy napon belül is megérkezhet.

Mit tehetsz, ha nincs Ügyfélkapud?

Amennyiben nincs az adatszolgáltatás elindításához szükséges ügyfélkapus hozzáférésed, de szeretnéd a KHR-ben nyilvántartott referenciaadataidat megismerni, abban az esetben az adatszolgáltatást bármelyik magyarországi pénzintézetnél megigényelheted.

Mennyibe kerül a KHR lista lekérdezés?

Az úgynevezett saját hiteljelentés szolgáltatás a hatályos törvény alapján ingyenes, a kérelmezőt költségtérítés és egyéb díj a szolgáltatásért nem terheli.

Iratkozz fel hírlevelünkre

Csatlakozz te is a több mint 160 000 feliratkozott olvasónkhoz és értesülj elsők között a gazdasági hírekről és a legjobb pénzügyi ajánlatokról.

Hirdetés
Hirdetés