Felmérések szerint az előző pályázati ciklusban a magyarországi kis- és középvállalkozások 22%-a próbált uniós pályázati forrásokhoz jutni, a 2014-től 2020-ig tartó időszakban már a cégek negyede, a magasabb árbevétellel rendelkező társaságok 29%-a készül pályázni. Az uniós és a hazai költségvetési forrásból biztosított támogatások esetén egyaránt biztosítékokat kérnek a támogató szervezetek. Ezek egyike a banki felhatalmazó levél, amely a pályázati céltól eltérő felhasználás esetén inkasszós jogot biztosít a támogatónak. A pályázati elszámolás rendben léte esetén pedig a későbbiekben okozhat kellemetlenségeket, amennyiben a támogatott nem intézkedik annak visszavonásáról.
Hasonló hiba a lakosságnál
A félbehagyott ügymenet, az elfeledett papírok és a be nem nyújtott igazolások okozta kellemetlenségekről a lakossági ügyfelek esetében már beszámoltunk (Meglepetés a tulajdoni lapon: akit érint, kiakad!). Az ügyfelek gyakran megfeledkeznek a banki-, a munkáltatói- vagy az önkormányzati hitelek visszafizetése után a törlési engedélyek földhivatal felé történő benyújtásáról. A tulajdoni lapon található bejegyzések ilyenkor évek-évtizedek múlva is visszaköszönnek, amikor a régi iratanyagok nehezebb fellelhetősége miatt sokkal bonyolultabbá válik azok töröltetése.
A felhatalmazó levél is „elfelejtődhet”
A finanszírozási bevételek és a visszafizetési kötelezettséggel nyújtott támogatások biztosítéka lehet a zálogjog kikötése, a bankgarancia, a kezesség vagy az óvadék, de ebbe a körbe tartozik a banki felhatalmazó levél is. A támogató bizonyos – jogszabályban előírt – feltételek teljesülése esetén eltekinthet annak kikötésétől, de az esetek többségében ez is egy plusz biztosítékot nyújt a támogató részére.
A felhatalmazó levél tartalmazza a fizető fél, vagyis a számlatulajdonos nevét, címét és fizetési számlaszámát. Része a pályázat, vagy támogatási program megnevezése, száma, melyhez kapcsolódóan nem teljesítés esetén aktívvá válhat az inkasszó. A nyomtatvány tartalmazza a kedvezményezett nevét és számlaszámát is, rendelkezik a felhatalmazás időtartamáról, összegéről és az egyéb feltételekről.
Ezek egyike a visszavonás módja, ami általában a kedvezményezett (vagyis a támogató) írásos engedélyével történhet meg. Az elfeledett lakossági jelzálogjog törlésekhez hasonlóan ez az a mozzanat, amit a kkv-k és egyéb támogatottak (alapítványok, egyesületek, non-profit társaságok) is gyakran elmulasztanak.
A lakossági ügyfelek utólag a hitelezőt teszik felelőssé, pedig az ügyfélnek lehet, hogy csak az az egy hitele van, miközben a pénzintézetnek akár több százezer is lehet. A szerződés rendelkezik arról, hogy az engedélyek kiadása milyen feltételekhez kötött, illetve ki kezdeményezi az eljárást.
A támogatottak hasonló helyzetben vannak, nekik lehet, hogy ez az egy pályázatuk van, a támogató pedig ezres nagyságrendben kezel ügyleteket. A felhatalmazó levél visszavonása sok esetben nem automatikus, hanem kérelemre történik. Amennyiben a támogatottak nem feledkeznek meg erről a lépésről, akkor a későbbiekben rengeteg kellemetlenségről kímélhetik meg magukat.
A pénzügyek tudatos kezelését egy vállalkozás életében is az alapoknál kell kezdeni. Első lépésként a legegyszerűbben egy kedvezőbb számlacsomaggal csökkentheted céges kiadásaid. Keresd meg a megfelelőt bankszámla kalkulátorunk segítségével!
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb! Mindenkinek válaszolunk.