„Jár vissza pénz, csak pár bankkártya adatot kell megadni!” Számos ügyfélnek okoztak jelentős anyagi kárt a csalók ezzel a mondattal – figyelmeztet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közös közleménye. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a számlavezető pénzintézetek és az államigazgatási intézmények egyike sem kéri az elektronikus ügyintézéshez az egyedi azonosítóinkat (például a PIN-kód) telefonon, sms-ben vagy e-mailen keresztül. Aki ilyen álcázott megkereséssel találkozik, az ne dőljön be a könnyű pénz ígéretének, hanem értesítse az érintett szolgáltatót.
Visszajár az adóból: üzenik a NAV nevében a csalók
Az új módszerek egyike, hogy az adóhatóság nevében küldött sms üzenetben adó-visszatérítést helyeznek kilátásba a csalók, amennyiben az ügyfél az interneten keresztül megadja az adatait. A megtévesztés lényege, hogy a csalók által megadott link egy hamis, de látszólag adóhivatali felületnek tűnő oldalra visz. Ott egy űrlap kitöltését kérik, de akik megadják a személyes- és a kártyaadataikat, azok nem visszatérítésre, hanem a számlájuk megcsapolására számíthatnak.
A NAV valós értesítési gyakorlata szerint az ügyfélkapun keresztül, vagy a postai úton megküldött folyószámla kivonatból szerezhetnek tudomást az ügyfelek arról, ha túlfizetésük keletkezett. A hatóság hivatalos honlapja pedig a nav.gov.hu oldalon érhető el.
Töltsd le a banki alkalmazást = telepítsd a vírust
Amennyiben a levelező rendszerünkön keresztül olyan – látszólag banki, valójában megtévesztő – megkeresés érkezik, amelyben egy banki alkalmazás letöltését vagy frissítését kérik, ne kattintsunk az abban szereplő linkre. Ellenkező esetben könnyen ártó szándékú vírusokat, trójai programokat telepíthetünk a számítógépünkre. Csak megfelelő vírusvédelem, tűzfal és kémelhárító képes a kártékony programok behatolását megakadályozni.
Az adathalászok másik módszere, hogy a bank nevében telefonon, sms üzenetben vagy e-mailen keresztül megkeresik a számlatulajdonosokat és ráveszik őket arra, hogy adják meg a banki műveletekhez szükséges azonosítóikat és az olyan titkos adataikat, mint például a PIN-kód. A pénzintézetek valójában soha semmilyen formában nem kérik az ügyfelek titkos adatait.
A trükközés másik formája, hogy e-mailek segítségével az ügyfeleket az eredetire megtévesztésig hasonlító, de hamis netbanki oldalara csalják. Egyszerűen ellenőrizhető, hogy a valódi vagy egy koppintott oldalon járunk. A bankok honlapján a böngészősáv címsorában szerepel a biztonságos kapcsolatot jelző lakat ikon, valamint az ügyfél gépe és a pénzintézet között a normál „http” helyett a biztonságosabb „https” kapcsolat épül fel.
Senkinek se adjuk ki a PIN-kódunkat
Összegzésül az egyik legfontosabb tudnivaló, hogy a számlavezetők soha nem kérik és nem is kérhetik el az ügyfeleiktől az elektronikus banki ügyintézéshez szükséges egyedi azonosítókat telefonon, sms-ben vagy e-mailen, az ilyen megkeresések minden bizonnyal csalóktól származnak. Ilyen esetben haladéktalanul értesíteni kell a szolgáltatót, hogy mielőbb megtegyék a szükséges intézkedéseket.
Ha biztonságos számlát szeretnél, akkor válassz egyet a bankok kínálatából a Bankmonitor.hu költségkímélő kalkulátorával!