Végre megtudhatod, mennyit költesz évente a bankszámládra!

Végre megtudhatod, mennyit költesz évente a bankszámládra!
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2023-01-12
 

Évente egyszer mindenképpen érdemes ránéznünk a bankszámlánkra, ha máskor nem, legalább akkor, amikor megérkezik a szokásos éves díjkimutatás a bankunktól. Ilyenkor összesítve láthatjuk a számlánkhoz kapcsolódó kiadásainkat, ami persze sokkoló, ha kiderül, akár évi 50-100 ezer forintot is kóstál az, hogy használjuk a pénzünket. De hol is találjuk ezt a díjkimutatást, és ha sokalljuk a benne lévő összeget, hogyan faraghatjuk ezt le érdemlegesen? Ennek jártunk utána. 

A bankok minden év elején díjkimutatást küldenek ügyfeleiknek arról, hogy mennyit költöttek az előző évben a bankszámlájuk használatára. Az egységes szerkezetű anyagban jól látható, hogy mennyibe kerültek tavaly például a készpénzfelvételeink, de az utalásokra vagy éppen az SMS értesítésekre elköltött összegekkel, illetve az esetleges folyószámlahitel kamataival és díjaival is szembesülhetünk. A díjkimutatás önmagában nem tartalmaz plusz információt a havi kivonathoz képest, ám nagy előnye, hogy egy teljes év költségeit összesíti viszonylag átlátható formában.

Jó tudni
Fontos, hogy az évenkénti díjkimutatás alapesetben ingyenes, ám ha utólag lenne szükségünk rá, vagy elveszítettük, ezért újra megigényelnénk, akkor ennek akár több száz forintos költsége is lehet.

Sokan itt szembesülnek csak azzal, hogy például készpénzfelvételre 20-30 ezer forintot költöttek tavaly, de az is sokkoló lehet, ha mondjuk 20-30 ezer forint ment el csak az SMS értesítésekre. Ez utóbbi azért érdekes, mert bár egy SMS üzenet jellemzően 30-40 forintba kerül, ha minden számlamozgásról és netbanki belépésről értesítést kérünk, akkor bizony hamar összejöhet akár havi száz darab is belőle. Ebben az esetben a költségeket lefaraghatjuk azzal, ha csak egy bizonyos összeghatár felett kérünk értesítéseket, de ha a bankunk támogatja, áttérhetünk akár a mobilbanki alkalmazásunkba érkező push noti üzenetekre is, amelyek jelenleg ingyenesek.

Hirdetés

Hirdetés

Sokat spórolhatunk, ha változtatunk a szokásainkon

Ha valaki sokallja az éves számlaköltségét, akkor beazonosíthatja a kritikus pontokat, egy kis odafigyeléssel pedig akár évi több tízezer forintot is megtakaríthat. Előfordulhat például, hogy valaki a tudtán kívül nem használja ki az állam által biztosított havi 150 ezer forintos díjmentes készpénzfelvételi lehetőséget. Ennek egyik gyakori oka, hogy több számla is van az ügyfél nevén, ezek közül pedig nem arra van megigényelve a lehetőség, amelyikről pénzt szokott felvenni. Mivel ez egyszerűen orvosolható, kis munkával viszonylag nagy pénzügyi előnyre lehet így szert tenni.

Nem ritka az sem, hogy valakinek olyan folyószámla hitelkerete van, amit egyáltalán nem használ ki, ám a rendelkezésre állásért a bank ilyenkor is kiszámláz valamekkora összeget. Ebben az esetben célszerű lehet megszüntetni a keretet, ám természetesen dönthetünk úgy is, hogy ez a kiadás megér annyit, hogy van némi pénzügyi védőhálónk.

Léteznek már ingyenes bankszámlák is

Dönthetünk úgy, hogy bankot váltunk az olcsóbb, esetleg ingyenes bankszámla reményében. Fontos, hogy az ingyenesség nem azt jelenti, hogy nincs havi díj, hanem azt, hogy ezen kívül a netbankért és a mobilbankért, az utalásokért, a bankkártyáért vagy éppen a csoportos beszedési és állandó átutalási megbízásokért sem számol fel díjat a bank. A jelenleg elérhető három ilyen számla (a Bankmonitoron keresztül történő igénylés esetén ingyenes CIB ECO, a Raiffeisen Prémium Gold 2.0 és az UniCredit Partner Aktív Zéró Csomag) ingyenességének feltétele azonban az, hogy meghatározott összeg havi szinten a számlára érkezzen, amennyiben pedig ez nem teljesül, a számlavezetési díjat beterhelik.

Hol találjuk az éves díjkimutatásunkat?

OTP Bank díjkimutatás: a díjkimutatást a számlakivonattal megegyező csatornán juttatja el részünkre a bank. Vagyis, ha postai úton kapjuk a rendszeres kivonatot, akkor a díjkimutatás is így érkezik. Annak, aki netbankot használ a „számlakivonatok, szerződések…” menüponton belül kell keresnie ezt.

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 366 6666

MKB Bank díjkimutatás: a kiküldés módja megegyezik a havi számlakivonatokéval, így postai küldeményként és netbanki értesítésként egyaránt érkezhet. Az előbbi esetben jó tudni, hogy az MKB a számlakivonattól függetlenül, külön levélben postázza azt. Az MKB NetBANKáron belül az „Értesítések” menüponton belül tölthetjük le a díjkimutatást.

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 373 3333

CIB Bank díjkimutatás: meglévő ügyfélként – amíg másképp nem nyilatkozunk – ugyanazon a csatornán (postai úton vagy elektronikus felületen) érhetjük el a díjkimutatásunkat, mint a kivonatainkat. Új ügyfélként számlanyitáskor nyilatkozhatunk arról, hogy kérünk-e nyomtatott díjkimutatást.

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 424 2242

UniCredit Bank díjkimutatás: a díjkimutatás rendelkezésre bocsátásának módja itt is megegyezik a számlakivonatéval, vagyis érkezhet postai küldeményként, de PDF formátumban is letölthető az internetes és mobilbanki felületen.

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 325 3200

Erste Bank díjkimutatás: a díjkimutatást postai, illetve elektronikus úton kaphatjuk meg, ugyanazon a csatornán, mint a kivonatot.

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 298 0222

Takarékbank díjkimutatás: amennyiben a bankszámlakivonat postán érkezik, akkor a díjkivonatot is így kapjuk meg. Ha a számlakivonatot az internetes banki felületen érjük el, akkor a díjkivonatot is itt kell keresnünk.

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 311 3110

MagNet Bank díjkimutatás: NetBank hozzáféréssel rendelkező ügyfélként a „Személyes/Levelezés” menüpontban érhetjük el a díjkimutatásunkat, a többiek pedig a banknál bejelentett levelezési címre, postai úton kapják meg.

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 428 8888

K&H Bank díjkimutatás: a díjkimutatást a bank elektronikus úton – e-bank, e-postaláda – vagy papíron küldi el a részünkre.

Telefonos ügyfélszolgálat: (+36 1) 335 3355

Hirdetés
Hirdetés