Azt hiszed, hogy az OTP áll Hozzád a legközelebb?

Azt hiszed, hogy az OTP áll Hozzád a legközelebb?
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2018-11-21
 

A bankfiókok száma az utóbbi 10 évben körülbelül 30%-kal, a banki alkalmazottaké nagyjából 10%-kal csökkent, mivel a pénzintézetek igyekeznek ügyfeleiket inkább az online felületek felé terelni. A trend idén annyiban változott, hogy a banki alkalmazotti létszám emelkedett, míg a fiókszám – főként a takarékszövezetkezeti integráció és a digitalizációs folyamatok miatt – tovább csökkent. Felteheted a kérdést magadnak, hogy egy hiteligénylés esetén megérné-e meglátogatnod egy 30 km-re lévő bankfiókot, ha akár 1-3 milliót is spórolhatnál néhány utazással?

A legtöbb magyarnak nem mindegy, hogy a számlavezető bankja könnyen elérhető-e személyesen a lakhelyéről. Sokan ugyanis nem szeretnének apró-cseprő ügyeik miatt távoli bankfiókokba járni. Egyrészt idő és pénz, hogy oda eljussanak, másrészt a kényelmi szempontok sokszor felülírják a pénzügyi észérveket is. A fióki lefedettség szempontjából az sem mellékes, hogy míg a fiatalok szeretik interneten intézni a pénzügyeik túlnyomó részét, az idősebb korosztály tagjai jobbára a személyes megjelenést részesítik előnyben.

Épp ezért a bankoknak nemcsak a náluk elérhető pénzügyi eszközök árazását érdemes kordában tartaniuk, és az ügyfeleik számára egyre több folyamatot online elérhetővé tenniük, hanem figyelniük kell a fiókhálózatuk fenntartására is. A vidéki lakosságot ismerve, szinte biztosra vehető, hogy a pénzintézetek – a kisvárosi bankfiókok megszüntetésével – garantáltan ügyfeleket veszíthetnek. A pénzintézetek a fiókok bezárásával együtt járó költségoldali megtakarítást könnyen tudják számszerűsíteni. Hogy ez hosszú távon mivel jár nekik a bevételi oldalon, azt viszont sokkal nehezebb előre megmondani. Itt ne csak a megszüntetett és meg nem nyitott bankszámlák miatti bevételkiesésre, hanem például a fel nem vett személyi kölcsönök és lakáshitelek kamataira is gondoljunk! A potenciális hitelkihelyezések elmaradása ugyanis már a bankoknak is fájó pont lehet. Történhet ez azért, mert még ilyen nagy horderejű ügyek miatt sem minden ügyfél veszi a fáradságot, hogy például a megyeszékhelyre utazzon. Pedig vannak olyan helyzetek, amikor ez is biztosan megérné nekik.

A fenti helyzet bekövetkeztét néhány pénzintézet könnyedén el tudja kerülni. Ha esetleg nem lenne mindenki számára egyértelmű, akkor jelezzük, hogy a Takarék Csoport rendelkezik Magyarországon a legtöbb bankfiókkal. A több mint 1150 fiók az ügyfelek számára országszerte megfelelő elérhetőséget biztosít. Jócskán lemaradva, de a fiókszámot tekintve második helyen cseppet sem meglepő módon az OTP Bank szerepel. Ugyan a fiókjainak száma alig több 370-nél, de ez országosan még mindig elegendő lefedettséget biztosít. A K&H Bank több mint 200 fiókját is viszonylag könnyen megközelíthetik az ügyfelek, de a többi pénzintézetről ez már kevésbé mondható el.

Az Erste Bank fiókjainak száma már csak 110 felett van, ami a bank méretéhez képest elég radikális számnak mondható. A Budapest Bank majdnem 100-as fiókszáma viszont összességében elegendőnek tűnik. Igaz, vannak olyan megyék is, ahol nagyobb fiókszám is indokolt lehetne. A 70-et közelíti a CIB, az MKB és a Raiffeisen fiókszáma is, miközben az UniCredité csupán az 50-et haladja meg, a Sberbanké pedig nem éri el a 30-at.

Az utóbbi évtizedben a fiókjainak számát egyedül a Takarék Csoport tudta növelni. A nem is akármilyen, körülbelül 50%-os növekedés nem piskóta a maga nemében. Fontos lehet tudni, hogy ennek ellenére a Takarékszövetkezetek integrációja miatt több mint kétszer annyi bankfiókot zártak be, mint amennyi a 10 legnagyobb banknál volt megfigyelhető. Eközben a fiókbezárások a legnagyobb arányban a Raiffeisennél, a CIB-nél, a Sberbanknál és az UniCreditnél voltak. Ezeknél a bankoknál a fiókok száma kevesebb, mint a felére csökkent. Érdemes azt is megjegyezni, hogy az Erste Bank fiókjainak több mint a 40%-a a bezárás sorsára jutott. Pontosan ezért nem is meglepő, hogy ezek a pénzintézetek kevésbé elérhetők a kisvárosokban és a községekben élők számára, mint a nagyobb fiókhálózattal rendelkező bankok.

Vegyük például Szentes helyzetét. Egy szentesi ügyfél a helyi takarékszövetkezet mellett mindössze a K&H Bankot, az OTP Bankot és az Erste Bankot érheti el személyesen, a többi bankhoz már utaznia kell Hódmezővásárhelyre, Szegedre, Kecskemétre vagy Szolnokra. A szentgotthárdi ügyfelek pedig a takarékszövetkezet mellett az OTP Bank, a K&H Bank és az Erste Bank fiókját érheti el személyesen, a többi bank miatt viszont már utazniuk kell például Szombathelyre vagy Zalaegerszegre.

Az alkalmazottak számát tekintve a maga több mint 9 ezer fős állományával az OTP Bank a legnagyobb foglalkoztató. Az OTP-t a Takarék Csoport követi a sorban. Utóbbinál megközelítőleg 7 ezres létszámmal dolgoznak. A harmadik helyet a K&H Bank szerezte meg: alkalmazotti létszáma körülbelül 3 500 fő. Az Erste Bank és a Budapest Bank állománya pedig 3 ezer fő körül alakul. A többi nagybank munkavállalóinak létszáma bőven 3 ezer alatt alakul. A legnagyobb csökkentést ilyen téren a CIB és a Raiffeisen hajtotta végre. Előbbi majdnem felezte, míg utóbbi a harmadával redukálta a munkavállalóinak számát. Eközben a Takaréknál 40%-kal, az OTP-nél pedig több mint 10%-kal nőtt a dolgozók száma.

További érdekesség, hogy a pénzintézetek elkezdtek pénztár nélküli fiókokat működtetni. Az egyik legkomolyabb próbálkozás a K&H Banké, nemrég pedig Csányi Sándor is bejelentette, hogy reményei szerint az OTP-nek minél hamarabb papírmentes és készpénzmentes fiókjai lesznek.

A bankfiókok és a munkavállalók jövőbeli számát befolyásoló tényezők közé tartozik a pénzintézetek költségeinek optimalizációja, a digitalizációs folyamatok sikere és a bankok üzleti aktivitása.

Az alábbi kalkulátoraink segítségével nézd meg, hogy az alábbi eszközök közül melyiknél mi lehet számodra a legjobb megoldás!

1
Hirdetés
Hirdetés