Minden, amit az azonnali fizetési rendszerről tudni érdemes!

Minden, amit az azonnali fizetési rendszerről tudni érdemes!
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2020-03-01
 

Nagyszabású fejlesztési munkálatokat és hosszadalmas felkészülést követően 2020. március 2-án hétfőn elstartol az azonnali fizetési rendszer Magyarországon. A forradalmi újításnak köszönhetően sok olyan kényelmi funkcióval bővülnek majd a bankszektor szolgáltatásai, amelyek jelentősen megkönnyíthetik a felhasználók mindennapjait. A Bankmonitor összegyűjtötte mindazokat az információkat, amelyek érdekesek lehetnek ezzel a változtatással kapcsolatosan. (szerző: Süle-Szigeti Bulcsú)

Mit jelent pontosan az azonnali fizetési rendszer (AFR)?

Az azonnali fizetési rendszer keretében minden magyarországi bank ügyfelei élvezhetik majd a villámgyors átutalások vívmányát: mostantól a tranzakciók megvalósulása legfeljebb 5 másodpercet fog igénybe venni, ráadásul a szolgáltatás a hét minden napján, a nap 24 órájában elérhető lesz. Továbbá az AFR elhozza nekünk a bankszámlaszám helyett bizonyos „másodlagos számlaazonosítók” (telefonszám, email-cím, adószám) megadásával történő utalás lehetőségét, valamint az ún. fizetési kérelmet is, amelyekre az alábbiakban még részletesen is kitérünk.

Hirdetés

Hirdetés

Mely bankoknál lesz elérhető az új szolgáltatáscsomag?

A Magyar Nemzeti Bank minden magyarországi bankot kötelez az azonnali fizetési szolgáltatás díjmentes bevezetésére, amely már így is jelentős halasztást követően indul el, mivel némelyik pénzintézetnek az eredetileg meghatározottnál több időbe került az átálláshoz szükséges fejlesztések biztonságos lebonyolítása.

Mely tranzakciókra vonatkozik majd az azonnali fizetés?

Azonnali átutalási megbízásnak kizárólag a forintszámlákról, elektronikusan kezdeményezett, egyedi, belföldi számlára irányuló utalások minősülnek (a kedvezményezett számla devizaszámla is lehet). A feltételek teljesülése esetén automatikusan azonnali utalásként mennek majd végbe a tranzakciók. Nem vonatkozik az azonnali átutalás a papír alapú utalásokra, a munkabérek és nyugdíjak kifizetésére, valamint a rendszeres átutalásokra és a csoportos beszedési megbízásokra – ezek továbbra is a régi rendszer alapján fognak működni.

Mi történik, ha mégsem sikerül az utalás 5 másodperc alatt?

Az 5 másodpercen belül nem teljesülő tranzakciók még további 15 másodperces türelmi időt kapnak, azonban a 20 másodperc elteltével már végleg sikertelenné minősülnek, melyről a küldő fél értesítést kap.

Mekkora összeghatárig érvényes az azonnali fizetési rendszer?

Azonnali átutalás legfeljebb 10 millió forintos összegig működik majd.

Mely adatokat használhatjuk másodlagos számlaazonosítóként?

Másodlagos azonosítóként használhatók a telefonszám, az email-cím, illetve magánszemélyek esetén az adóazonosító jel, vállalkozásoknál pedig az adószám. Március 2-ától elég lehet ezeket megadnunk és a számlaszám ismerete nélkül is megérkezhet a kedvezményezetthez az utalás. A másodlagos azonosítókat évente meg kell erősíteni a bankunknál, különben érvényüket vesztik. További feltétel az egyértelműség, azaz egy azonosítót csak egyetlen számlához adhatunk hozzá (egy számlához viszont több azonosító is tartozhat). Amennyiben szeretnénk másodlagos azonosítót hozzáadni a számlánkhoz, értesítenünk kell a számlavezető bankunkat, akik intézkednek az ügyben, azonban ez a szolgáltatás nem mindig ingyenes.

Mi a fizetési kérelem, és mire lesz jó?

A fizetési kérelem keretein belül az utalás kedvezményezettje kezdeményezheti a tranzakciót, melyet a fizető félnek csak jóvá kell hagynia, és a pénzküldés máris végbemegy. A fizetési kérelem a sárga csekkek kiváltója lehet a jövőben, például közműszolgáltatók előszeretettel használhatják, de természetesen magánszemélyek és vállalkozások között is működik majd. A fizetési kérelem bevezetése egyelőre opcionális, de például az Erste Bank ezt is már március 2-án elindítja.

Hirdetés
Hirdetés