Újabb fájó statisztikák a magyar utakról: nem javul a helyzet a balesetek tekintetében

Újabb fájó statisztikák a magyar utakról: nem javul a helyzet a balesetek tekintetében
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2023-08-07 Frissítve: 2024-08-05
 

Mostanában – sajnos – újra rengeteget olvashatunk a halálos kimenetelű közlekedési balesetekről. Tragikus események a városokban és vidéken, fiatal és idősebb életek elvesztése – miért is? Figyelmetlenség és felelőtlenség miatt, és nagyon sokszor csupán azért, mert az áldozat rosszkor volt rossz helyen. Európai kitekintéssel nézzük meg, hogyan áll Magyarország ebben a tekintetben.

2023. júniusában jelentek meg a legfrissebb adatok arról, hogy hány halálos kimenetelű közúti baleset történt 2021-ben az Európai Unió országaiban. Az egyik legfontosabb tanulság, hogy 2021-ben 2020-hoz képest újra nőtt a közutakon elhunytak száma úgy, hogy a megelőző évtizedben évről évre jobbára csökkenés volt tapasztalható. A 6%-os emelkedéssel 2021-ben 19 917-en vesztették életüket az utakon az Unió országaiban. Előzetes, még nem végleges adatok szerint 2022-ben további 3%-kal emelkedett a halálos áldozatok száma.

A növekedés egyrészt sokkoló, másrészt sajnos nem annyira meglepő, mivel a koronavírus-járvánnyal járó korlátozások miatt 2020-ban – az addigi csökkenő trendet is meghaladóan – drasztikusan visszaesett a közlekedési balesetek áldozatainak száma Európában.

Halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma az Európai Unióban

2021-ben egymillió lakosra vetítve az EU országaiban átlagosan 45 fő veszítette életét a közúti közlekedésben. Az EU-s átlagot a magyar mutató meghaladja, itthon 56 halálos áldozat jutott egymillió lakosra.

A balesetek kimenetele szempontjából Máltán, Svédországban és Dániában voltak a legalacsonyabb értékek, de a nem EU-tag Norvégiában még Máltánál is kevesebben haltak meg az utakon. A legveszélyesebbnek Románia mellett Bulgária és Lettország bizonyult 2021-ben.

Hirdetés

Hirdetés

Milyen a magyar helyzet?

Sajnos itthon nem volt tapasztalható az Unióban 2011-től zajló trendszerű stagnálás/csökkenés a halálos kimenetelű balesetek számában. Az ORFK statisztikája szerint összességében inkább stagnálás/növekedés látszik, kivéve a 2020-as covid-évet. 2021-ben sajnos újra emelkedtek a számok, 2022-ről pedig egyelőre nem rendelkezünk adatokkal.

Halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma Magyarországon

Biztonságosabb a nagyváros, mint a vidék?

Az Eurostat adataiból az is kiderült, hogy Európa-szerte a halálos közlekedési balesetek nagyobb gyakorisággal történnek vidéken, mint a városokban. Az látszik, hogy a nagyvárosok minden EU-tagállamban biztonságosabbak, mint a vidéki régiók. Magyarországon például Budapest ebből a szempontból négyszer biztonságosabb, mint a Közép-Dunántúl.

Bár az ORFK statisztikái szerint a balesetek leggyakoribb oka itthon országos szinten a gyorshajtás (28%), de Budapesten több balesetet okoz az elsőbbség meg nem adása (30%). Kicsit meglepő, de örvendetes módon az ittas vezetés miatti balesetek száma országszerte csökkent.

A közlekedési balesetben elhunytak több mint 40%-a Magyarországon olyan közlekedő volt 2021-ben, akik az úgynevezett védtelen áldozatok – gyalogosok, kerékpárosok, motorosok, őket nem védi a karosszéria…

Az Európai Bizottság 2023-as jelentése szerint egyedül a kerékpárosok körében nem csökken a halálos balesetek száma 2010 óta. Az egymillió főre jutó halálos biciklisbalesetek száma 2018–2020. között uniós átlagban 4,4 fő volt, ez Magyarországon 5,8 fő. Itthon tehát minden tizedik áldozat biciklis, bár szerencsére ebben a tekintetben kicsit javult a helyzet az elmúlt években.

Fontos
Figyeljünk jobban egymásra és magunkra!
Az „Európa mozgásban” elnevezésű, 2018-ban elfogadott uniós terv célul tűzte, hogy 2020-hoz képest 2030-ra a felére kell csökkenteni a közúti balesetek halálos áldozatainak és súlyos sérültjeinek számát. Ezen a területen is van még mit tennünk…

A közlekedési baleset tipikusan az a kockázat, amelyre nagyon érdemes biztosítást kötnünk!

Az élet- vagy balesetbiztosítás megkötése sajnos nem ment meg senkit egy esetleges tragédiától, ám igenis nagy segítség lehet a család, a hozzátartozók számára akkor, amikor bekövetkezik a baj. A baleseti halál, de különösen a közlekedési baleset miatt bekövetkező halál esetére szóló biztosítások nagyon kedvező áron megköthetők, több tízmilliós térítési összegért is csupán havi pár ezer forintot kell fizetni.

Hasonlóan előnyös áron köthetünk biztosítást az akár közlekedési baleset miatt bekövetkező tartós vagy végleges egészségkárosodás esetére is! Ekkor elsősorban nem a hozzátartozók anyagi biztonsága a fő cél, hanem egyfajta pénzügyi alapot teremthetünk annak érdekében, hogy egy súlyosabb sérülés következményeit jobb anyagi körülmények között élhessük túl.

A balesetek, közlekedési balesetek esetére szóló biztosításokat tipikusan úgynevezett kiegészítő szerződések keretében köthetjük meg, például akár egy nyugdíjbiztosítás mellett. Sok biztosító kínálatában szerepelnek önállóan is megköthető balesetbiztosítások, legtöbbször csomagbiztosítás formájában, amelyek külön is fizetnek a közlekedési baleseti eseményekre.

Vegyünk egy egyszerű és nagyon kedvező árú balesetbiztosítást!

Egy balesetbiztosítás paraméterei

A fenti balesetbiztosítás egy maradandó egészségkárosodás vagy baleseti halál esetén akár a biztosított több évnyi jövedelmének megfelelő térítési összeget tartalmaz, miközben az éves díja negyedévente alig 5200-6300 forint, vagy éves díjfizetés esetén alig 20-24 ezer forint.

Hogyan segíthet a Bankmonitor?

A Bankmonitor szakértői segítenek értelmezni a biztosítási szerződések feltételeit, hogy megtaláld a megfelelő biztosítási konstrukciót a piaci kínálatban. Egy kockázati életbiztosítás a szükséges kiegészítőkkel teljeskörű védelmet jelenthet. A Bankmonitor kalkulátorának segítségével te magad is egyszerűen kiszámolhatod, hogy mennyibe kerülne számodra az életbiztosítási védelem, a hozzá kapcsolódó baleseti és egészségbiztosítási kiegészítőkkel együtt.

Bankmonitor
Kiszámoljuk mennyibe kerül
a családod védelme

Milyen kockázatokra
szeretnél megoldást?
Bankmonitor
Hirdetés
Hirdetés