Nincs elegáns és drága székház a belvárosban. Nincs széleskörű fiókhálózat: az átlagos ügyfél ugyanis mindent elintéz online, mindössze 5 évente egyszer jelenik meg a bankfiókban. Így a korábbi alkalmazottak 65%-a is elegendő az olcsó, hatékony és ügyfélbarát működéshez. Nem egy periférikus, senki által nem ismert és használt bankról van szó, a Swedbank Svédország legnagyobb lakossági bankja, mely megértette az új idők szavát.
A Swedbank két évvel ezelőtt döntött a teljes átalakulásról. Az alkalmazottak kellően vonakodva és félve hagyták ott a belvárosi méregdrága irodaházat és költöztek a város peremére, olyan helyre ahol korábban leginkább közműszolgáltatók béreltek olcsó irodákat. Önmagában ez a lépés 25 millió svéd koronát (825 millió Ft) takarított meg éves szinten a banknak.
A digitális átállás keretében a bank elsődleges célja az élvonalbeli online szolgáltatások, mobil applikációk kialakítása volt. Az eredmény döbbenetes: az online kiszolgálás annyira jó, hogy az átlagos ügyfél 5 (nem tévedés: öt!) évente egyszer megy be a bankfiókba. Ebből adódóan a bank negyedére csökkentette a bankfiókok számát, mely természetesen újabb drasztikus költségcsökkenést eredményezett.
„Shake, Baby shake!” – valóssággá vált sláger a mobilon
A Swedbank mobil appjának egyik legnépszerűbb funkciója, hogy az egyenleg lekérdezéséhez elegendő megrázni a mobilt az app indítása után. A bank rájött, hogy a legtöbb mobil bank felhasználó ezt szeretné megtudni legelőször, így még egy képernyő érintés sem szükséges az információ lekéréséhez.
Átutalni számlák között drag-and-dropp funkcióval lehet, azaz egyszerűen áthúzható az egyik számláról a másikra az összeg egy újmozdulattal (igaz az utalni kívánt összeget természetesen meg kell adni).
Víz, villany, vagy bármilyen más csekken érkező fizetnivalót le tudnak az ügyfelek könnyedén rendezni a mobil kamerájának bekapcsolásával: utalandó összeg, szolgáltató számlaszáma, közlemény beolvasása egymás után… pötyögés nélkül… és már indulhat is az utalás.
Csak a kényelem? Ennél többről van szó…
Miért fontos a költségcsökkentés az ügyfél számára? Ha a bankunk nem képes alacsony költségszint mellett dolgozni, akkor a termékei nem tudnak olcsók lenni. A legvégén az ügyfél fizeti meg a drága működés árát.
Megéri, vagy csak rózsaszín köd az egész?
Egy bank üzleti megítélését leginkább a részvényárfolyam tükrözi. A Swedbank árfolyama ma nagyon közel van a 2008-as pénzügyi válság előtti csúcshoz. Máshonnan nézve ez olyan, mintha az OTP árfolyama ma 10.000 Ft lenne és nem 6.900 Ft. Úgy tűnik tehát, hogy üzletileg is van értelme ügyfélbarát, modern és alacsony költségű bankot csinálni.
Valami hasonlót szeretne a magyar banki ügyfelek többsége is, legalábbis ez derült ki a Bankmonitor.hu 1300 fős felméréséből, melyben a válaszadók közel fele nyilatkozott úgy, hogy már a számlanyitáshoz sem szeretne bemenni a bankfiókba…