Az éves zárás még azon cégek számára is stresszel teli időszakot jelent, amelyek tevékenysége nem kötődik szorosan az ünnepi forgalom lebonyolításához. Mit kell még az idén lezárni, elszámolni, adminisztrálni? – sokan kezdik ezekkel a kérdésekkel a decemberi munkanapokat. Számukra gyűjtöttük össze azokat a legfontosabb feladatokat, amelyekre feltétlenül sort kell keríteni, ha a 2023-as évet lendülettel szeretnék indítani.
Az éves pénzforgalom áttekintése
A könyvelőd ideális esetben az online elérhető adatok alapján folyamatosan vezeti a főkönyvet. Még most érdemes azonban összegyűjteni a számlákat és eljuttatni hozzá, ha ez év közben elmaradt – a bizonylatok gyűjtése továbbra is kötelező. Ez abban is segítségedre lehet, hogy az esetleges hiányosságokra még időben fény derüljön – a pótlások beszerzése idén jóval egyszerűbb, mint 2023-ban lenne.
Hirdetés
Hirdetés
Bevételek, kiadások, házipénztár
Ha szinte napra kész a könyvelésed, a kintlévőségek behajtása érdekében is időben megtetted év közben a szükséges lépéseket akkor is érdemes erre a kérdésre egy rövid időt szánni és a nem behajtható összegek sorsáról mielőbb dönteni, amit le kell írni, azon ess túl mielőbb – a halogatás nem segít a helyzeten. Másik oldalról fontos ellenőrizni azt is, hogy minden esedékes kötelezettségednek – a lehetőségekhez mérten – időben eleget tettél-e. Itt is célszerű lezárni még az idén azt, amit lehet.
Ennek a folyamatnak a részeként a házipénztárra is célszerű vetni egy pillantást, mert év közben előfordulhat, hogy egyéb ügyek elvonták a figyelmed. Vállalkozásoknál gyakran előfordul, hogy keverednek a magán és céges kiadások, amit most van itt az ideje, hogy rendbe tegyél. Erre különösen érdemes figyelni, mert a NAV szigorúan bünteti a pénzforgalmi nyilvántartások hiányosságait.
Leltár és egyéb nyilvántartások
Az évzárás előtti nagytakarítás fontos része az eszköznyilvántartások ellenőrzése is. Ha ugyanis elmaradások vannak, azon sokat fogsz bosszankodni, ha átviszed ezt a feladatot a következő évre. Nézd át, hogy milyen eszközökkel rendelkezik vállalkozásod és azok mindegyike megfelelően szerepel-e a nyilvántartásodban. Kell-e új, szükséges-e selejtezni? Ne hagyd ki a raktárkészletek áttekintését sem.
Partnerek, szerződések
A partnernyilvántartás folyamatos ellenőrzése – elvileg – szintén a mindennapos feladatok közé tartozna, de tudjuk, hogy az élet sokszor írja át a feladatok fontossági sorrendjeit. Most több érv is van ennek pótlására. Ezek között talán a legfontosabb a szerződések, ezen belül a hosszú távú ármegállapítások áttekintése, illetve annak átgondolása, hogy ezek most mennyiben felelnek meg a céged számára. A rendkívül magas infláció az árpolitika jelentős átgondolását teheti szükségessé.
Tervezd meg a jövő évet!
A kis cégek többsége jóval kevesebb figyelmet fordít arra, hogy időről-időre áttekintse tevékenységét és átgondolja mely területeken érdemes erősíteni, mely területek azok, amelyeket érdemesebb lenne elengedni. Lehet, hogy bejáratott cégeknél ez normál helyzetben működik, a mostani gyorsan változó üzleti környezetben azonban ez a magatartás óriási kockázatot rejt.
Nem kell nagyban gondolkodni, nincs szükség bonyolult üzleti tervre, de legalább a jövő évi várható bevételeket meg kell becsülni, illetve az ezek eléréséhez szükséges értékesítési és marketing feladatokat célszerű összeszedni. Ennek ismeretében hasznos azokat a pontokat keresni, ahol lehet esély a növekedésre. Már ezeknek a pontoknak a feltérképezése óriási előnyt jelenthet a jövő évi célok kijelölésében és a cég munkatársainak motiválásában.
Adózási forma – keresd a legjobb megoldást!
Az idén év közben is változtak a vállalkozókra vonatkozó adózási formák – ezek egy részét (egyebek mellett az átalányadó szabályait) az év végén tovább finomították. Szánj időt arra, hogy áttekinted a cégedet segítő szakemberekkel (könyvelő, jogász), hogy terveid és lehetőségeid alapján melyik a vállalkozásod számára az optimális megoldás. Még decemberben jelezned kell, ha jövőre más adózási formát választanál.