Az átlagos magyar banki ügyfél még mindig ragaszkodik a bankfióki ügyintézéshez. De nem vagyunk ezzel egyedül: a régió egyéb országaiban is szeretik az emberek bankfiókban intézni a pénzügyeiket. Különösen, ha hitelről vagy a megtakarított vagyonukról van szó. Ám mindenki számára örvendetes, hogy az internetbankot használók aránya évről-évre dinamikusan emelkedik.
Egyre népszerűbb az internetes bankolás a kelet-közép-európai országokban. Az Erste Group Horvátországban, Ausztriában, Romániában, Szerbiában, Szlovákiában, Csehországban és Magyarországon készült felméréséből az is kiderül, hogy hazánkban a 2010-es 12 százalékról 27 százalékra nőtt az online banki megoldásokat használó ügyfelek aránya. A csehek vezetik a listát, az ottani ügyfelek kétharmada intézi pénzügyeit az interneten keresztül, míg 2010-ben ez az arány fele akkora volt. A sor végén Románia és Szerbia kullog a 6 és 5 százalékos arányukkal. De ez is sokszorosa a négy évvel ezelőtti 2 százaléknak. Márpedig minél többen használják az elektronikus csatornát, mindenkinek annál jobb: aki bankfiókba megy, kisebb tömeggel találkozik, míg aki interneten utal, sorban állás nélkül intézheti a pénzügyeit (ráadásul általában olcsóbban, mintha bankfiókban tenné mindezt).
Az elektronikus bankolás lehetőségét jelentősen növeli a mobileszközök folyamatos terjedése, mely a régió valamennyi országában rendkívül dinamikus. A felmérésből kiderül az is, hogy az okostelefonnal vagy táblagéppel való ügyintézés iránt inkább a fiatalabbak nyitottak. Az interneten bankoló magyarok többsége azonban asztali számítógép vagy laptop segítségével intézi bankügyeit: 15 százalékuk havonta egyszer, 8 százalékuk pedig havonta többször is felkeresi pénzintézete netbankját. Ám ne felejtsük el azt a tényt, hogy egy holland pénzintézetnél, már megtörtént, hogy több ügyfelük jelentkezett be mobil eszközről (okostelefon, tablet), mint asztali számítógépről. Ez a trend várhatóan előbb-utóbb elér a régiónkba is.
Egyelőre azonban a banki ügyfelek továbbra is ragaszkodnak a fiókokhoz: elvárásuk, hogy a bankok a fióki és elektronikus szolgáltatások megfelelő elegyét kínálják. Az ügyeiket kizárólag bankfiókokban intézők aránya Romániában a legmagasabb (73 százalék), a magyarok 61 százalékos aránnyal a középmezőnybe tartoznak. A kizárólag elektronikus csatornákat használók aránya Csehország és Szlovákia kivételével elenyésző.
A hitelfelvétellel, vagyontervezéssel vagy megtakarításokkal kapcsolatos tanácsadásért a legtöbb kelet-közép-európai ügyfél még ma is a bankfiókot választja. Az elektronikus csatornák leginkább akkor jutnak szerephez, amikor gyors és egyszerű szolgáltatásra van szükség, például a számlaegyenleg ellenőrzésére vagy átutalásra. Az egyszerű pénzügyek elintézésére, átutalásokra, lekötésekre ideálisak a hagyományosnál olcsóbb elektronikus megoldások, ugyanakkor a bonyolultabb ügyletekhez az ügyfelek igénylik a fióki segítséget.
Hitellel és befektetési kérdésekkel a Bankmonitor.hu is kiemelten foglalkozik. Minden érdeklődőt felhívunk és segítjük a számára legoptimálisabb terméket kiválasztani. Ha hitellel kapcsolatos kérdésed van, add meg adataidat és visszahívunk!
Maradt benned kérdés? Véleményed van? Szívesen látjuk! Szólj hozzá írásunkhoz lentebb, vagy írj a jobb oldalon található „Kérdezz tőlünk” felületen! Mindenkinek válaszolunk.