Taxisblokád (1990) és a mai benzinárak: mennyit változtak az árak?

Taxisblokád (1990) és a mai benzinárak: mennyit változtak az árak?
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2022-03-13
 

Idősebbek (még) emlékeznek rá: 1990 októberében volt egy országot megbénító taxisblokád egy hirtelen, nagymértékű benzin áremelés miatt. Teljesen politika mentesen arra voltunk kíváncsiak, hogy (1) akkor mennyivel nőtt az ár (2) az akkori árak mai forintban kifejezve milyen benzinárat eredményeznének és (3) a mai befagyasztott ár és a piaci ár milyen viszonyban áll az előzőekkel. Egy csipetnyi matematika és semmi több.

1990 október 25-én este bejelentésre került, hogy a normálbenzin ára (mai 95-ös üzemanyag megfelelője) 34 Ft/literről 65%-kal 56 Ft-ra kerül megemelésre. 1990-ben a magyar olajcég még 100%-ban állami tulajdonban volt, így a kormány döntött végső soron.

A taxisok és fuvarozók azonnali tiltakozásba kezdtek, konkrétan útlezáró blokáddal megbénították a forgalmat. A napokon keresztül tartó ellenállás eredményeként a kormány és a tiltakozó szerveztek végül 12 Ft-tal kisebb áremelésben konszenzusos megállapodást kötött. A benzin ára tehát az eredeti 65%-kal szemben „mindössze” 30%-kal, 44 Ft-ig emelkedett.

Érdekesnek tartottuk megvizsgálni, hogy az 1990-es árakat, ha megnöveljük az időközben bekövetkezett inflációval, akkor ma milyen benzinárral szembesülnénk.

A tanulságokat az alábbi ábra tartalmazza:

  • Ha az eredeti áremelést (65%) valósítja meg a kormány, akkor ez az árszint ma 802 Ft/l benzinárat jelentene (az inflációval megnövelve)
  • A 12 Ft-tal kisebb, végső áremelést képviselő ár mai értéken kifejezve 630 Ft/l árat jelent
  • Ma a 95-ös benzin hatósági ára (maximum) 480 Ft/l lehet
  • Ma a 95-ös benzin hatósági árrögzítés nélküli ára, azaz a piaci ár 640 Ft/l lenne (a nagy tehergépjárművek által fizetendő, piaci ár alapján)
  • A mai hatósági ár és piaci ár között 33%-os differencia van
  • Fontos megjegyezni, hogy az euró árfolyammozgása és a világpiaci árak változása következtében az előzőekben jelzett 640 Ft-os árszint akár napi szinten változhat (a MOL korábban hetente kétszer igazította ki az árait a piaci mozgások következtében)

Ha már történelmi összehasonlításokban gondolkozunk, akkor érdemes azt is megvizsgálni, hogy az 1990-es és a mai, 2022-es átlagfizetésből hány liter 95-ös benzint lehet vásárolni (hatósági áron és piaci áron). Az 1990-es nettó átlagfizetésre viszont már valószínűleg az idősebbek sem emlékeznek (10 108 Ft), míg jelenleg a nettó átlagfizetés 291 000 Ft:

  • 1990-ben az eredeti áremelés mellett 363 liter benzint lehetett volna megvenni az átlagfizetésből, míg
  • A csökkentett áremelés mellett már 462 liter
  • Ma a befagyasztott, 480 Ft-os áron 606 liter benzint lehet az átlagfizetésből vásárolni, míg
  • A piaci árak alkalmazása mellett ez mindösszesen 455 liter lenne (mindösszesen 1,5%-kal marad el ez a mennyiség az 1990-es végső áremelés után megvehető volumentől)

Fentiekben mindössze egy történelmi összehasonlítással éltünk. A rossz hír ma leginkább az, hogy a világpiaci fejlemények alapján nem reménykedhetünk abban, hogy rövid távon a piaci alapon a benzinár csökkenne…

Ha már az áraknál tartunk, valószínűleg ez is érdekelni fog: 7+1 ok, ami miatt a lakásárak csökkenni fognak

Hirdetés
Hirdetés