2014. januárja óta van lehetőség arra, hogy a munkáltató adómentes támogatást adjon alkalmazottainak lakáshitel törlesztésre. Ez egyet jelenthet havi 10-15-20 ezer Ft összeggel, mely a legtöbb hitelt törlesztő család számára számottevő segítség. A közel, s távol legkedvezőbb alternatívát ma csupán az érintettek 2-3%-a használja ki, elsősorban a rendkívül komplikált adminisztrációs elvárások miatt. Érdemi előrelépést a bankok fejlesztései hozhatnak, melynek köszönhetően a teljes ügyintézést átvállalják. Bankpiaci körkép: ki mit kínál és mennyibe kerül a szolgáltatás? Lakáshitellel rendelkezőknek: ki kaphatja meg az adómentes támogatást?
A jogosult ügyfelek feltehetően mindössze 2-3%-a vette eddig igénybe a támogatást
A felhasználás kizárólag olyan hitel törlesztésére történhet, amely lakáscélú, azaz ingatlan vásárlás, építés, bővítés vagy korszerűsítés volt a célja, illetve ilyen hitel kiváltására vettek fel. Érdeklődésünkre adott válaszokból banki forrásokból a következő kép körvonalazódott: mintegy 720 ezer lakáscélú hitelhez igényelhető az adómentes támogatás, de ebből kb. 500 ezer olyan szerződés van, ami nem rendelkezik fizetési késedelemmel és 300 ezer, ami ingatlan szobaszám szempontjából teljesíti a méltányolhatóság feltételét. Ezen 300 ezerből mindössze 8-10 ezer rendelkezik adómentesen adható lakáshitel támogatással. A legtöbb lakáshitelhez – háztartás lévén – két felnőtt adóstárs tartozik; a közel 600 ezer érintettből tehát mindössze maximum 20 ezren élnek a lehetőséggel és több mint fél millióan nem…
Kik vehetik igénybe az adómentes támogatást?
Az adómentes lakáshitel támogatásra a jogosultságot az ingatlan vételára, a lakás szobaszáma és bentlakók száma határozza meg 5 év alatt összesen 5 millió Ft-os felső korláttal. Az egyes esetekre az adómentesen elérhető támogatás mértékét az alábbi kalkulátor számszerűsíti:
A bankok megindultak…
Az idei évben több bank is kifejlesztette szolgáltatását a lakáshitel támogatáshoz kapcsolódó adminisztráció teljes átvállalására a munkáltatótól, így vélhetően 2015-ben megindul a tömeges igénybevétel. Ahhoz, hogy valóban adómentes legyen a dolgozónak kiutalt összeg, számos feltételnek kell megfelelni. A támogatás folyósítása hitelintézeten keresztül történik, amelyről a pénzintézet igazolást állít ki és adatszolgáltatást teljesít a NAV felé. Ezen kívül vizsgálandó, hogy a dolgozó eleget tesz-e a jogosultsági és egyéb feltételeknek, például:
- valóban lakáshitele van,
- saját tulajdona az érintett ingatlan, vagy haszonélvező,
- megfelelő a szobaszám,
- milyen összegű támogatás adható maximum,
- és hogy a támogatást a dolgozó végül valóban a lakáshitel törlesztésére fordította.
Ha munkaadóként úgy döntünk, hogy a teljes lebonyolítást szakértői kezekbe adjuk, az OTP Banknál és a K&H Banknál élhetünk ezzel a lehetőséggel. Ez esetben már a munkavállalók jogosultság vizsgálatát sem nekünk kell elvégezni.
Az alábbi szolgáltatási díjak magába foglalják a támogatás átutalásának díját, a munkavállaló jogosultságvizsgálatának, a pénzintézet által kiadott igazolások kiállításának esetleges költségét is.
Mennyibe kerül a banki szolgáltatás?
Összességében egy 100 fős cég számára 15 ezer Ft/hó havi (éves szinten 180 ezer Ft) lakáshitel támogatás nyújtása az alkalmazottak számára az első évben összesen 18.000-30.000 Ft-ba kerül fejenként a munkáltatónak, a második évtől 5.000-18.000 Ft között mozog az éves költség. Ezen költségszintet elsősorban az indokolja, hogy minden standard lakossági bankügyletnél összetettebb adminisztrációt, eljárást, igazolások kiállítását igényeli a szabályozásnak történő megfelelés az adómentesség kedvezménye miatt. A megfelelés tétje nem kicsi, hiba esetén a támogatási összeg 20%-kal növelt értéke után kell az adókat és a járulékokat megfizetni, de ennek a terhét és kockázatait a teljes szolgáltatást nyújtó bankok leveszik a munkáltatók és alkalmazottak válláról.
A bankok eltérő díjazási struktúrája miatt, egy nagyobb összegű, pl. többszázezres támogatás egyszeri utalása esetén a két bank közti díjazásbeli különbséget módosítja.
Miért éri meg ez a munkaadóknak? A válasz viszonylag egyszerű: 10 ezer Ft havi nettó bér teljes költsége céges szinten adókkal és járulékokkal 20 ezer Ft átlagosan, míg 10 ezer Ft lakáshitel támogatás teljes költsége (banki ráfordítások nélkül) pontosan 10 ezer Ft, azaz 50%-kal kevesebb.