A lakásbiztosítás elsődleges célja, hogy anyagi védelmet nyújtson az ingatlanunkat és ingóságainkat érő káresemények esetén. Nem is lehetne aktuálisabb a téma, hiszen például az árvíz is egy olyan esemény, ami miatt a biztosító – ha az ingatlan biztosítva van – köteles megfizetni a keletkező kárt. De hogyan működik a kárbejelentés? Mik a lépései? Cikkünkben segítünk átlátni a folyamatot, hogy zökkenőmentes legyen mind a bejelentés, mind pedig a kifizetés.
Egy lakásbiztosítás az ingatlan és annak szerves részét képező vagyontárgyak helyreállítási költségére nyújt fedezetet. Ilyen lehet például egy tűzeset, egy csőtörés, vízszivárgás, földrengés, vagy akár a most sokakat érintő árvíz miatt keletkező kár is.
Nézzük, mik a helyes kárbejelentési lépések egy lakásbiztosításnál, mikre érdemes odafigyelni és mutatjuk azt is, hogy mikor fizet a biztosító.
Hirdetés
Hirdetés
Első lépés: kárbejelentés
Ha káreseményünk történik, akkor mindenekelőtt nagyon fontos, hogy az észleléstől számított 2 munkanapon belül jelentsük be a biztosító felé! Ez történhet az adott biztosító ügyfélszolgálatán személyesen, postán, emailben vagy telefonon keresztül.
Mit kell tartalmaznia a kárbejelentésnek?
A biztosítók számára fontos, hogy a bejelentésben kitérjünk a legalapvetőbb információkra, amelyeket a biztosítónak tudnia kell, hogy elindíthassa a folyamatot. A bejelentésnek jellemzően tartalmaznia kell:
- a károsodott vagyontárgy pontos megnevezését,
- a kár bekövetkezésének a helyét és időpontját
- a károsodás mértékét, becsült összegét,
- a kár okát, rövid leírását, fotókkal/irat dokumentálva,
- a biztosítás kötvényszámát, a károsult nevét, lakcímét, email címét, telefonszámát.
Ha betörés, vagy rablás történik, akkor rendőrségi jegyzőkönyvet is kérni fognak, vagy tűz és robbanáskárnál a tűzoltókat is értesíteni kell, illetve személyi sérülés esetén a mentőket is!
Milyen kötelezettségünk van a kárkifizetésig?
Nagyon fontos, hogy a bejelentéstől számított 5. napig a károsodott vagyontárgy állapotán nem szabad változtatni. Csak annyiban változtathatunk, amennyiben az a kárenyhítéshez szükséges. Tehát például, ha csőtörés történik, akkor víz szivárgását, ömlését meg kell szüntetni, de a szemléig nem szabad a felbontott falrészt befalazni.
Mi történik a biztosító részéről a kárbejelentés alatt?
A bejelentést követően a biztosító általában 2 napon belül felveszi a kapcsolatot velünk. Ezt követően 5 munkanapon belül – ha nagy mértékű a kár – akkor helyszíni szemlére kerül sor. A helyszíni szemlén jegyzőkönyv készül, amelynek egy másolatát a biztosító munkatársa odaadja nekünk. Kisebb károk esetén, ha rendelkezésre áll fotódokumentáció/videó, akkor nem történik szemle. Ebben az esetben már lehet intézkedni a javításról, a megsérült vagyontárgy(ak) helyreállításáról. De ezeket célszerű a kárbejelentéstől számított 30 napon belül megőrizni.
Milyen módon és mikor fizet a biztosító?
A biztosítói kifizetés a kárrendezés során bekért legutolsó okirat beérkezését követő 15 napon belül történik meg. A kár kifizetése az igényeink szerint történik, így lehetőségünk van postai úton vagy banki átutalással is kérni a megítélt összeget az általunk megadott bankszámlaszámra.
Segítünk!
Amennyiben segítségre van szükséged a lakásbiztosítás átnézésben, megkötésében, vagy akár a kárrendezésében, kérj visszahívást és szakértőink mielőbb felveszik veled a kapcsolatot!