Túl van a kiskereskedelem a mélyponton? A támasz a fogyasztói bizalom lehet

Túl van a kiskereskedelem a mélyponton? A támasz a fogyasztói bizalom lehet
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2024-06-26
 

A hazai kiskereskedelmi ágazat is nehéz éveket tudhat maga mögött. A 2022 óta tartó hosszas mélyrepülés után a trend ma már megfordulni látszik. Mire számíthatnak a vállalatok a lakossági fogyasztásban? Mi jelenthet megoldást a stabilizálódásban a boltok részéről? Milyen egyszerű költségoptimalizáló megoldások lehetnek? Az MBH Bank Ágazati Kitekintő kiskereskedelmi trendekről szóló sajtóbeszélgetésből szemezgettünk.

A fogyasztás élénkülése lehet a mentőöv a vállalatok számára

A hazai kiskereskedelem állapota mind a magyar lakosság, a fogyasztók, mind a gazdaság, mind az állam szempontjából kulcsfontosságú. Az elmúlt évek inflációval kiemelten terhelt időszakában senkinek nem volt könnyű dolga, a vásárlói bizalom meggyengült, ami természetszerűleg a forgalomra is gyengítően hatott. 

„Az áremelkedés üteme a tavalyi második félévben kezdett érdemben lelassulni, ugyanakkor a nettó reálbérek már a 2023-as év nyarának végétől dinamikus emelkedésnek indultak, így számítani lehetett arra, hogy a vásárlók óvatossága oldódni fog, és a fogyasztás legkésőbb 2024-ben visszatér az emelkedő pályára. Ez a folyamat október óta – a kisebb ingadozások ellenére is – egyértelműen érzékelhető, úgyhogy nyugodtan kijelenthetjük, hogy az idei gazdasági növekedés egyik fő támasza a lakossági fogyasztás újbóli megerősödése lesz” 

– jelentette ki Árokszállási Zoltán, az MBH Elemzési Centrum igazgatója az Ágazati Kitekintő sajtóbeszélgetésén.

Hirdetés

Hirdetés

Mit tehetünk a nehéz helyzetben? 

Egyrészt a bevételek stabilizálása érdekében közelebb kell kerülnünk a vásárlókhoz, és olyan megoldásokkal kell igyekeznünk a kedvükben járni, amelyek értéket adnak a fogyasztóknak, amivel gördülékenyebb és kényelmesebb lehet a vásárlás. Másrészt felül kell vizsgálnunk kiadásainkat, folyamatosan képben kell lennünk az innovációkkal, újabb és újabb lehetőségeket kell felismernünk, amelyekkel optimalizálni tudjuk költségeinket.

A vásárlói élmény és az elektronikus fizetés térnyerése

A kiskereskedelemben is fontos a fogyasztói élmény, a vásárlók megtartásának egyik meghatározó szempontja pedig, hogy az adott kereskedő milyen gyors és kényelmes fizetési lehetőségeket biztosít. 

Napjainkban egyértelműen kiemelkedő népszerűségnek örvend a bankkártyás fizetés, melyből jelenleg több mint 10 millió darab van forgalomban. Ebből mintegy 2,5 milliót, azaz a használatban lévő kártyák 34 százalékát mobiltárcákba is regisztrálták. Nem véletlen, hogy az elektronikus fizetésre egyre nagyobb az igény, amelyet az országos szinten 153 ezer fizikai elfogadóhely és több mint 250 ezer POS-terminál is fémjelez.

A digitális fizetés valamennyi korcsoportban jelentős, a fiatalok a bankkártyás fizetés mellett a mobilfizetést tartják a legkényelmesebbnek. Az ügyfélélmény szempontjából a 16 és 25 év közöttiek egyöntetűen a gyors, udvarias és pontos adminisztrációt, a kérdések gördülékeny megválaszolását, illetve a kedvezmények, ajándékok biztosítását jelölték meg egy, a közelmúltban készült kutatás tanulsága szerint.

Mindezekkel egybevág a Magyar Nemzeti Bank 2030-as pénzforgalmi stratégiai célja is, amely a fizetési folyamatok digitalizálását és a készpénzforgalom visszaszorítását tartja leginkább szem előtt. A stratégia értelmében 2030-ra a hazai gazdaságban a jelenlegi 30%-ról 66%-ra kell emelkednie az elektronikus tranzakciók arányának.

Jó tudni
Számos nemzetközi felmérés figyelembevételével a jegybank megállapította, hogy egy országban minél inkább digitalizált a pénzforgalom, annál hatékonyabban tud működni. A magyar pénzforgalom hatékonyságának fejlesztése érdekében 2030-ra a Magyar Nemzeti Bank azt a célt fogalmazta meg, hogy a fizetések kétharmada elektronikusan menjen végbe és csak egyharmad legyen a készpénzzel fizetők aránya.

Az elektronikus fizetés jelentősége tehát a piaci szabályozók törekvése szerint is folyamatosan és dinamikusan növekedni fog. És ez még nem minden:

„A napjainkban is ismert és sokak által használt megoldások mellett a közeljövőben két új technológia is a mindennapjaink részévé válik majd: A kiskereskedelmi cégek szempontjából fontos újítás a Buy Now Pay Later (BNPL) technológia, mely lehetővé teszi a kiválasztott termékek kamatmentes, azonnali megvásárlását – az ellenérték kifizetésének halasztásával, esetleg részletekre bontásával. Ilyen típusú finanszírozási megoldást az MBH Bank a Bupa platformon keresztül, a régióban elsőként kínál a kis- és középvállalatoknak. A másik fontos innováció az MNB által bevezetett Qvik technológia, mely akár egy QR-kód beolvasásával lehetővé teszi az egyszerű, ingyenes elektronikus fizetést”

– mutatta be a kiskereskedelmi üzletmenetet megújító megoldásokat Zátonyi János, az MBH Bank fizetési innovációért felelős vezetője.

Amit már most is megtehetünk: egy egyszerű módja a vállalatok költségcsökkentésének

A kiskereskedelmi vállalatok számára is a legtöbb területen drágulást hozott az elmúlt időszak, gondoljunk csak a bankszámla költségekre. A megfelelő bank és számlaválasztás kulcsfontosságú, hiszen a helyes döntéssel könnyen több tízezer forintot spórolhat a vállalkozásunk havonta. A Bankmonitor szakértőinek véleménye szerint 10 cégből 7 csökkenteni tudná a számlaköltségeit.

Bankmonitor

Nem elég ugyanakkor az induláskor jól dönteni, időről időre érdemes felülvizsgálni a költségeket (nem csak a bankszámlák esetén), és megversenyeztetni a pénzintézeteket.

Első lépésként fontos, hogy jól mérjük fel aktuális bankolási szokásainkat (nem csak a vállalkozás mérete és kimenő pénzforgalma a mérvadó), hiszen ahogy nő, vagy éppen csökken a vállalkozásunk, úgy alakul át átutalási, devizaváltási, vagy készpénzfelvételi szükségletünk. Ennek megfelelően válasszunk a Bankmonitor vállalati bankszámla kalkulátor eredményei közül. Ha segítségre szorulunk, a kiválasztás után kérjünk szakértői támogatást, amellyel biztosak lehetünk, hogy a cégünknek leginkább megfelelő szolgáltatást választjuk. 

Ötlet
A kiválasztáskor ne feledkezzünk meg kikérni a szakértő segítségét akár a rövid távon elérhető betéti kamatokról sem.

Hirdetés
Hirdetés