Ez igen! A mobilok ütik ki a nyeregből a bankfiókokat

Ez igen! A mobilok ütik ki a nyeregből a bankfiókokat
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2016-10-06 Frissítve: 2021-07-01
 

Újra nekiveselkedtünk, a netbankok után most a mobilbankokat veséztük ki, hiszen mára az okostelefonok is az életünk szerves részeivé váltak. 11 bank válaszai alapján elégedettek lehetünk, bár ahogy nőnek a mi elvárásaink, úgy remélhetőleg bővülni fognak a mobilbankok funkciói is. Ezen a téren igazán ki tudja mutatni a foga fehérjét egy bank, és legnagyobb örömünkre egy olyan ütős innováció is megjelent, ami feleslegessé teszi a pénztárcánkat.

A napokban akadozott az OTP Bank netbanki és mobilbanki felülete, ezért is különleges aktualitása van a friss felmérésünknek, ami éppen ezeket a területeket vette górcső alá. A közelmúltban már megjelent nálunk a bankok válaszai alapján összeállított netbanki körkép, most pedig a mobilbanki felületeket szedjük ízre. Kérdéseinkre 11 bank válaszolt szinte mindenre kiterjedő részletességgel, vagyis ha kíváncsi lennél, hogy mit tehetsz meg a mobilbankon keresztül, akkor a cikkel telibe trafáltál.

Hirdetés

Hirdetés

Szinte mindenhol van már külön app

Többségünk ma már nem is tudna élni a net és a mobilja nélkül, ezért sem nagy elvárás ma már egy magára valamit is adó banktól, hogy az okostelefon tulajdonosokra gondolva kedveskedjenek mobillal kompatibilis felülettel. A felmérésünkben vegyesen vettek részt nagyobb és kisebb bankok, és mindegyiknél elérhető volt ilyen funkció, vagyis nincs okunk panaszra.

Alapvetően két út volt adott a bankok számára: választhattak a külön letölthető alkalmazás (app) és/vagy a mobil böngészőjére optimalizált változat közül. A 11 bankból 5 (CIB, Gránit, OTP, UniCredit, MagNet) azt a választ adta, hogy neki nem volt elég egy megoldás, mind a kettőt megadta az ügyfeleinek. Csak letölthető applikációja szintén 5 banknak van (Erste, K&H, MKB, Raiffeisen, Sberbank), míg a maradék 1 szereplőnek, a Budapest Banknak egyelőre csak mobilböngészőre optimalizált verziója van. De jelzésük szerint 2017 első negyedévében már az ő ügyfeleik is élvezhetik a külön alkalmazás okozta előnyöket.

A biztonságra itt is ugyanúgy ügyelni kell

Az okostelefonok világában, amikor egyre több funkcióval vértezik fel a mobilokat, nem feledkezhetünk el a biztonságról. Különösen fontos ez egy olyan területen, ahol a személyes pénzügyi adatainkhoz hozzáférhetnének illetéktelenek. A mobilok azért adnak korlátozott védelmet, például a képernyőzárat meghatározott mintával, kóddal vagy akár már ujjlenyomattal oldhatjuk fel. Viszont ettől még nem megengedhető, hogy ezt követően bárki engedély nélkül garázdálkodhasson az alkalmazásainkban.

A felmérésünkben kapott válaszok alapján azt mondhatjuk, hogy a 11 esetből 7-ben (Budapest, CIB, Erste, Gránit, MKB, Raiffeisen, Sberbank) előre rögzített jelszóval használhatjuk a mobilbanki felületet. A többi esetben ettől részben vagy egészében eltérő megoldást alkalmaznak. A MagNetnél például az előre rögzített jelszó és az SMS-ben kapott jelszó is játszik. Az UniCreditnél az előzetesen rögzített jelszó mellett tokennel (fizikai eszköz segítségével) is be lehet lépni. A K&H is a token mellett tette le a voksát, viszont náluk az okostelefonra kell letölteni egy alkalmazást, ami a jelszót generálja. Végül, de nem utolsó sorban, az OTP egyedüliként alkalmaz SMS alapú jelszót. Viszont náluk QR-kód alapú mobil aláírást is lehet igénybe venni, ami akár egy előzetesen megadott PIN vagy akár ujjlenyomat alapján is beenged a rendszerbe.

Az azonosításon túljutva már gyerekjáték a bankoknál döntő többségében elérhető mobilapp használata. Külön érdekes terület, hogy van-e lehetőség arra, hogy akár utazás közben kezdeményezhessek utalást vagy átvezetést. A legtöbb funkciót a Gránit, az UniCredit és a MagNet tette bele a mobilbankba, itt megtehetjük, hogy eseti- és rendszeres átutalást, csoportos beszedést és átvezetést is kezdeményezhessünk. Mindez a mai rohanó világunkban jól tud jönni, ha megszorulnánk.

Bankja válogatja, hogy ha éppen egy megbízást adtunk be, akkor azt miként hitelesíthetjük. A Budapest, a CIB és az MKB az előre rögzített jelszó híve ezen a téren. Az Erste, a Gránit és az OTP SMS-ben kapott jelszóval engedélyezi a beadott megbízásokat. A Raiffeisen az előre rögzített és SMS-ben kapott jelszóval operál. A Sberbank rögzített jelszóval és tokennel, míg a MagNet SMS jelszóval és tokennel. Az UniCredit mind a három megoldást beválogatta, ellenben a K&H-val, aki megmaradt a jól bevált tokennél.

Nézd meg, hogy a sajátodhoz képest mit tudnak más bankszámlák. Ki tudja, lehet azonnal találsz jobb megoldást!

Csak gyorsan rápillantok a számlámra és megyek tovább

Egészen biztosan az egyik legjobb funkciója a mobilalkalmazásoknak, hogy bárhol is legyek, ha képes vagyok netre csatlakozni, akkor egyszerűen és gyorsan áttekintést kaphatok a számlaegyenlegemről és az utóbbi időszak történéseiről. Egy-egy bank kivételével azt is meg tudom nézni, hogy a beadott megbízásaimmal éppen mi van, sőt, ha valami miatt nem teljesültek, akkor azt is lecsekkolhatom, hogy mi lehetett a probléma.

Hasonlóan lényeges egy átlagos felhasználó szempontjából is, ha a bankkártya vagy hitelkártya limitjét módosítani tudom, márpedig az Erste, az MKB, a Sberbank és az UniCredit kivételével a többi banknál ez a funkció aktív. Sőt ha valami gond akadna, akkor gyorsan beavatkozhatok: a Budapestnél, a Gránitnál, az MKB-nál, az OTP-nél és a MagNetnél a kártyámat is letilthatom. Meglepő lehet, de ma még nem tartunk ott, hogy a többségnél a kártyámat aktiválni is tudjam, a 11-ből csak a CIB, az MKB, az OTP és a MagNet mobilbankja képes erre is.

mobilbankujkep161007
Mi lesz a megtakarításaimmal?

Rohanó világunkban már egyre többek vágynak arra, hogy a megtakarításaikat is mobilon kezelhessék. Ilyen szempontból még nem vagyunk a toppon, valószínűleg idő kell, hogy a mobilbankok erre is széles körben képesek legyenek. A betétek esetében még könnyű dolgunk van, hiszen a 11 válaszadó közül 6-nál mobilon is leköthetem a pénzemet (CIB, Gránit, OTP, Raiffeisen, UniCredit, MagNet).

Teljesen más tészta, ha az egyéb befektetésekre megyünk át, így az állampapírokra, befektetési alapokra és részvényekre. Nincs nagy tolongás a bankok között, hogy ezeket a funkciókat mobilra is kiterjesszék. Egyedüliként az OTP Bank van, amely képes portfólió-kimutatásra, befektetési jegy és hazai részvény vételére és eladására. Valamilyen szempontból érthető a bankok magatartása, hiszen tipikusan olyan területről van szó, ahol azért érdemes némi keresgélés után több információ birtokában dönteni.

mobilbank2161006A végére hagytuk a legjobbat

A mobilbankok a fentebb bemutatott lehetőségeken kívül azért még sok más területen is megkönnyítik az életünket. Ezek már olyan kényelmi funkciók, amelyek nélkül azért valahogy csak el lehet lenni, de velük egy-egy bank ki tud tűnni a tömegből. Tipikusan ilyennek számít a sárga csekk befizetése, a mobil egyenlegünk feltöltése, az autópálya-matrica vásárlás és a parkolás, ami ebben a sorrendben az Ersténél és az OTP-nél érhető el maradéktalanul (az Ersténél a MobilePay-en keresztül). De ennél a két banknál arra is van mód, hogy egy adott telefonszámra pénzt küldhessek, ami valljuk be, családon belül igazán jól jöhet.

Külföldön egyre jobban terjednek a mobilfizetési megoldások, és itt kifejezetten arra gondolunk, hogy bankkártya helyett használhatjuk a mobilunkat is fizetésre. Magyarországon két héttel ezelőttig csak meglehetősen körülményesen lehetett ezt megtenni. Egyrészt csak az OTP Bank ügyfelei élvezhették ezt a megoldást, és ők is csak akkor, ha Telekom vagy Vodafone szerződéssel rendelkeztek. Szeptember 15-től viszont alaposan megkavarta az állóvizet a Gránit Bank, ami saját mobilalkalmazásába építette be a mobiltárcáját és saját mobilfizetési megoldását (Gránit Pay néven). Ezzel megteremtette a lehetőségét, hogy ha valamikor fizetni támad kedvünk, akkor a PayPass-os kártyánk helyett egyszerűen a mobilunkkal fizessünk. Sehol máshol nem találunk még egy ilyen funkciót, bár piaci pletykák szerint már máshol is elindult az ilyen irányú fejlesztés.

Hirdetés
Hirdetés