Digitális bankolás tudatosan – hogyan lehetünk nagyobb biztonságban?

Digitális bankolás tudatosan – hogyan lehetünk nagyobb biztonságban?
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2023-06-26
 

A bankszektor a digitális technológiák egyik éllovasa, amit jól mutat, hogy dinamikusan nő a bankszámlák és a bankkárkártya-elfogadóhelyek, valamint a bankkártyás és mobiltárcás fizetések száma egyaránt. Ehhez pedig nekünk, felhasználóknak is fel kell zárkóznunk. A Bankmonitor szakértői annak jártak utána, hogyan bankolhatunk tudatosan és biztonságosan az online térben.

A Magyar Nemzeti Bank legfrissebb Pénzforgalmi adatai szerint 2023 első negyedévében tovább bővült az elektronikus pénzforgalom. Több mint 50 ezerrel nőtt a lakossági bankszámlák száma, ami így meghaladja a 10,8 milliót. A bankkártyás fizetések népszerűsége az elmúlt 10 évben ugyancsak töretlenül nő, nem véletlen, hogy ez a legkedveltebb fizetési mód ma hazánkban. 

A belföldi kártyás vásárlások száma 16,8 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Külföldi vásárlások esetében ennél is nagyobb mértékű (27,3 százalék) bővülés látható. A hazai elfogadóhelyek száma 4-5 százalékkal emelkedett mind a fizikai, mind az online térben a vizsgált időszakban. Ennél is látványosabb a mobiltárcába regisztrált kártyák számának fellendülése, ami egy negyedév alatt 6,7 százalékkal nőtt, jól mutatva az innovatív, okoseszközös fizetési módok népszerűségét. 

Hirdetés

Hirdetés

Mit nevezünk tudatos bankolásnak?

Ma már alapvető elvárás a gyors és kényelmes ügyintézés, legyen szó akár vásárlásról, akár a banki ügyek intézéséről. De mennyire vagyunk biztonságban a digitális platformokon? Mennyire használjuk tudatosan az online felületeket és egyáltalán a pénzügyeinket? Az biztos, hogy tudatosságunk mértéke meghatározza a döntéseinket, ami lehet hatalmas előny, de kockázat is. 

Általánosságban akkor menedzselhetjük pénzügyeinket tudatosan, ha 

  • odafigyelünk a költéseinkre;
  • egy-egy vásárlási döntés előtt tájékozódunk a legkedvezőbb ár-érték arányú termékről vagy szolgáltatásról,
  • a támogatott vagy ingyenes lehetőségekről; 
  • odafigyelünk az időhatékonyságra;
  • a kényelmi illetve 
  • biztonsági szempontokat is figyelembe vesszük.

Például, ha új bankszámlát szeretnénk nyitni, akkor érdemes online ellenőrizni az elérhető számlacsomagokat és azok költségelemeit. Ebben segítségünkre lehet egy innovatív bankszámla kereső kalkulátor, ami személyre szabottan mutatja meg a használati szokásainkhoz leginkább illeszkedő ajánlatokat.

Ma már akár teljesen díjmentesen használható bankszámlák közül is választhatunk, amelyeknél nem csak a számlavezetési díjat engedi el a pénzintézet, hanem a tranzakciós illeték, az átutalás, a közüzemi számlák kiegyenlítése, a net- és mobilbank díja, illetve a bankkártya éves díja is megspórolható. Az ingyenes bankszámlák használatához pedig jellemzően elvárás, hogy digitálisan bankoljunk. A költséghatékonyság mellett tehát a kényelmes, online ügyintézés lehetősége is előtérbe kerül. 

A megfelelő bankszámla kiválasztásakor fontos tehát megvizsgálnunk az alábbiakat:

  • Mennyibe kerül, milyen feltételek kapcsolódnak a kedvezményhez vagy ingyenes használathoz?
  • Ha van, meddig érvényes a kedvező díjszabás vagy díjmentes időszak?
  • Hol található a legközelebbi bankfiók vagy ATM?
  • Milyen szolgáltatások kapcsolódnak a bankkártyához, folyószámlához?
  • Milyen az igénylési folyamat, intézhető-e teljesen online a számlanyitás?

És ne felejtsük el, hogy egy esetleges rossz döntésünket később korrigálhatjuk, hiszen elérhető az úgynevezett egyszerűsített bankváltás lehetősége.

Biztonságos a digitális bankolás?

Az elektronikus pénzforgalom továbbra is jóval biztonságosabb a készpénzhasználatnál, még ha nem is zárhatók ki teljesen a veszélyforrások. A visszaélések aránya ugyanakkor továbbra sem mondható jelentősnek a teljes forgalomhoz képest. 

A kártyás tranzakciókhoz kapcsolódó visszaélések között az adathalászati csalások a leggyakoribbak az MNB Pénzforgalmi tájékoztatója szerint. Ide tartoznak az ügyfelek fizetési adatainak megszerzéséhez kapcsolódó megtévesztések, amelyek során a kényes adatokat felhasználva történik csalás. 

A jegybank adatai szerint az idei első negyedévben jelentősen növekedett a csalások száma és értéke, ugyanakkor a kártyabirtokosok gondatlansága miatt elszenvedett károk is emelkedtek. Ebből azt a következtetést vonhatjuk le, hogy sokkal jobban oda kell figyelnünk az adatainkra és a szokásainkra, valamint óvintézkedésekkel meg kell próbálnunk minimalizálni a veszélyeket.

Biztonságos a digitális bankolás? Hogyan legyünk nagyobb biztonságban?

Hogyan lehetünk nagyobb biztonságban?

A Bankmonitor szakértőinek kiemelten fontos a tudatos pénzügyi magatartás ösztönzése, így az alábbiakban összegyűjtöttünk néhány olyan alapvető javaslatot, amelyekkel azonnal biztonságosabbá tehető az online bankolás.

Bankkártya

A bankkártyát használók többsége már kívülről fújja, de nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kártyához tartozó PIN kódot soha, semmilyen körülmények között ne áruljuk el másnak se személyesen, se online. Illetve ne tároljuk a kényes adatot a kártya közelében, a pénztárcánkban vagy a telefonunkban. 

Készpénzfelvételkor kamerafelvétel készülhet, ennek ellenére fontos körültekintőnek lennünk, és ha bármi vagy bárki gyanús, akkor inkább ne indítsunk tranzakciót. 

A tranzakciókról kért sms vagy push értesítéseket érdemes személyre szabni: állítsunk be olyan biztonsági limiteket, amelyek ésszerűek és igazodnak a napi használati szokásainkhoz. Ez igaz a számlához tartozó vásárlási és készpénzfelvételi limitekre is. Ha egyes esetekben ennél nagyobb pénzmozgás válik szükségessé, akkor a limitet csak erre az időszakra – pár percre vagy órára – állítsuk át. Ezt is megtehetjük már netbankon vagy mobilbankon keresztül.

Az ellopott készpénznek általában bottal üthetjük a nyomát, ugyanakkor ha a bankkártyánkat lopják vagy veszítjük el, akkor éljünk az azonnali letiltás lehetőségével, amit kezdeményezhetünk online felületen és telefonon egyaránt. 

Okoseszközök

A kártyaletiltás több mint megfontolandó abban az esetben is, ha a mobilunk tűnik el, ugyanis ha a telefonra telepítve vannak banki applikációk, esetleg a Google vagy Apple Wallet, illetve elmentettük a fizetési adatainkat az internetes vásárlások során, akkor könnyen áldozattá válhatunk.

Ma már a legtöbben védjük telefonunkat, laptopunkat vagy okosóránkat az illetéktelenektől bizonyos biztonsági hitelesítési rendszerekkel. Ha még nem használsz kódot, esetleg biometrikus hitelesítéseket (például arc- vagy ujjlenyomat felismerőt), akkor mindenképpen állítsd ezt be.

Persze a mobiltelefonra telepíthető banki alkalmazások is szorgalmazzák, hogy kétfaktoros vagy kétlépcsős azonosítással védjük készülékeinket, illetve az ide kapcsolódó programokat.

Online vásárlás

Az adathalász csalásokra nemcsak a bankok hívják fel rendszerint a figyelmünket, mi magunk is tehetünk ellenük. Ugyanakkor ez már jóval nagyobb körültekintést igényel, ugyanis a visszaélések módja folyamatosan változik. Az adathalászok újabb és újabb trükköket vetnek be adataink megszerzéséért.

A tolvajok az online térben általában személyes üzenet, e-mail vagy hirdetés útján hivatalos szervnek, ismert szolgáltatónak, márkaképviselőnek adják ki magukat, így csalva ki adatainkat, amelyeket azután felhasználhatnak ellenünk. 

Nagyon gyakori, hogy a levélben vagy hirdetésben olyan webhelyre terelnek, ami első ránézésre teljesen hivatalosnak, megbízhatónak tűnik, mint például egy bank, posta, közműszolgáltató vagy éppen egy ismert, nagy múltú márka weboldala, ahol azonnal kártyaadataink megadására, vásárlásra bíztatnak. Hirdetések esetén pedig általában kiemelkedő kedvezménnyel, potom pénzért vásárolhatunk márkás termékeket – ennek már eleve gyanúsnak kell lennie. Azonban, ha nem vagyunk figyelmesek és körültekintőek, akkor a kártyaadatok megszerzésével tulajdonképpen már hozzá is férnek pénzünkhöz a számlaegyenleg vagy a kártyalimit erejéig. 

A megtévesztő üzenetek és webhelyek ugyanakkor csak első ránézésre tűnnek igazinak, és számos gyanús jel buktathatja le ezeket:

  • Gyakoriak például a helyesírási hibák, a magyartalan szövegek az üzenetben illetve a weboldalon.
  • Hiányoznak az alapvető, leinformálható adatok (kapcsolat, telefonszám, cím, kontaktok, munkatársak, adatvédelem, ÁSZF stb.).
  • A webhely sokszor csak az adott oldalt tartalmazza, onnan nem lehet továbblépni.

Segíthet a csalások kivédésében az is, ha az internetes vásárlásokhoz virtuális kártyát használunk. Ez ma már mindegyik hazai banknál díjmentesen elérhető szolgáltatás, aminek segítségével éppen csak annyi pénzt helyezünk át erre a kártyára a számlánkról, amennyi az adott tranzakcióhoz szükséges. 

Ki kell hangsúlyozni, hogy a csalások egyre változatosabbak és kreatívabbak, bárhol belefuthatunk veszélyekbe, így teljes biztonsággal nem zárhatók ki. Ám kellő körültekintéssel rengeteg bosszúságtól megkímélhetjük magunkat. 

Az online bankolás tehát összességében kivételesen előnyös lehetőség, hiszen rengeteg felesleges kör spórolható meg vele, időben és pénzben is megtakarítást jelenthet. Ugyanakkor használjuk tudatosan, kellő odafigyeléssel. 

Hirdetés
Hirdetés